In het kader van ‘best wel geslaagde voorzijde, maar een opmerkelijke achterzijde’ hadden we vanochtend de Kia EV4. De nieuwe elektrische BMW M3 doet ook een duit in het zakje. Net als bij Kia wil BMW de auto heel erg graag onthullen, maar willen ze niet alles weggeven. Zo hebben ze wel de persmomentjes én nog een officiële onthulling. In tegenstelling tot Kia laat BMW echter niet het model in vol ornaat zien.

Officieel is het niet de M3, maar BMW noemt het de ‘Vision Driving Experience’, een extra dikke en sportieve variant van de Neue Klasse Concept. De Neue Klasse Concept is een voorbode van de BMW 3-serie. Het is dus vrij logisch om te concluderen dat de Vision Driving Experience dus een voorproefje is van wat we van de BMW M3 kunnen verwachten.

De nieuwe elektrische BMW M3 ziet eruit als een ///M-product

Waar we heel erg blij mee zijn, is dat BMW het model flink heeft opgepompt. Dat hoort een beetje bij een BMW M3: bredere wielkasten, grotere bumpers, grotere wielen. Een BMW M3 moet er een beetje ordinair uitzien. Hoewel de auto nog gecamoufleerd is, zien we overduidelijk dat hij een flinke anabolenkuur heeft gehad. Subtiel is het zeker niet, maar een EV mag best dik en onderscheidend zijn als de techniek dat ook is.

BMW Vision Dynamics Experience Concept (2025) zijkant rechts voor schuin wielen gedraaid lampen aan

Nu hoef je daar geen zorgen over te maken. We kunnen concluderen dat de nieuwe elektrische BMW M3 te veel vermogen gaat krijgen. Er zijn namelijk vier motoren, elk wiel krijgt er eentje. Ze werken samen met het ‘Heart of Joy’, dat is de naam van een computer die functioneert als het brein van de auto. Niet alleen gaan remmen, sturen, accelereren, recupereren en dergelijke tien keer sneller, maar het moet ook zorgen voor een prettige en onderscheidende rijbeleving.

Onderscheiden met een EV

Het is goed dat BMW dit doet. Het is bij elektrische auto’s veel lastiger om je te onderscheiden met de motor. Ja, een EV is snel, maar de sensatie en het karakter van EV’s is over het algemeen identiek: extreme acceleratie die later iets afvlakt totdat de begrenzer erin hakt. Dus dat BMW zich op andere dingen focust dan alleen acceleratie is iets waar we blij mee zijn. Denk aan de Hyundai Ioniq 5 N, die auto is geweldig, maar dat komt niet zozeer door het vermogen.

BMW Vision Dynamics Experience Concept (2025) zijkant links achter schuin geparkeerd in garage

De BMW VDX heeft overigens enorm veel koppel: 18.000 Nm. Het vermogen ligt ruim boven de 1.000 pk, maar hoeveel het exact is en hoeveel het gaat worden, is niet bekend. Het maakt ook niet uit, het is meer dan voldoende. Hopelijk weet BMW het gewicht een beetje laag te houden. Er zijn zat (PH)EV’s waarbij we graag 300 pk inleveren voor 300 kilo. Maar ja, meer vermogen is met een EV veel makkelijker gedaan dan gewicht eraf.

Lees ook: BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek

Het duurt nog wel even voordat de elektrische M3 in de showroom staat. De elektrische 3-serie (fabriekscode NA0) verwachten we eind 2026, de M-versie komt meestal een jaartje of twee later. We kennen de fabriekscode al: ZA0 voor de M3 sedan en ZA1 voor de elektrische M3 Touring. Jazeker, die maakt een comeback.

Reacties

  • René heeft op 18 februari 2025 geschreven:

    Eindelijk een merk die een eigen identiteit aan het voertuig geeft. Want alle elektrische autos lijken echt te veel op elkaar. Al die rijdende Ufo’s. Dat zou verboden moeten worden.

    Reageer
  • Bor heeft op 17 februari 2025 geschreven:

    18.000NM?
    Is dat niet een nul teveel?!

    • Trust heeft op 18 februari 2025 geschreven:

      De verwarring wordt op meerdere nieuws sites verkondigd zonder heldere uitleg maar Nee, het wordt op een andere plek gemeten dan bij de ICE (= aan de krukas) en hier waarschijnlijk aan de wielen. Een ICE komt aardig in de buurt doormiddel van de versnellingsbak (wat eigenljk een vertragingsbak is) waarbij je het koppel aan de krukas moet vermenigvuldigen met alle overbreng verhoudingen van de gekozen ‘versnelling’, eindoverbrenging en differentieel.

      Reageer
    Reageer
  • Wijsneus heeft op 17 februari 2025 geschreven:

    Hoewel de titel “Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s” suggereert dat de elektrische BMW M3 aantoont wat er misgaat bij veel elektrische auto’s, lijkt het artikel zelf hier verder niet op in te gaan; in plaats daarvan gaat het vooral over alle positieve aspecten van het ontwerp en de technologie van de nieuwe M3.

    Reageer
  • Wijsneus heeft op 17 februari 2025 geschreven:

    Ben niet persé een fan van BMW, maar dit lijkt van achteren gezien wel heel bruut te worden.
    Ben benieuwd!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)