
In het kader van ‘best wel geslaagde voorzijde, maar een opmerkelijke achterzijde’ hadden we vanochtend de Kia EV4. De nieuwe elektrische BMW M3 doet ook een duit in het zakje. Net als bij Kia wil BMW de auto heel erg graag onthullen, maar willen ze niet alles weggeven. Zo hebben ze wel de persmomentjes én nog een officiële onthulling. In tegenstelling tot Kia laat BMW echter niet het model in vol ornaat zien.
Officieel is het niet de M3, maar BMW noemt het de ‘Vision Driving Experience’, een extra dikke en sportieve variant van de Neue Klasse Concept. De Neue Klasse Concept is een voorbode van de BMW 3-serie. Het is dus vrij logisch om te concluderen dat de Vision Driving Experience dus een voorproefje is van wat we van de BMW M3 kunnen verwachten.
De nieuwe elektrische BMW M3 ziet eruit als een ///M-product
Waar we heel erg blij mee zijn, is dat BMW het model flink heeft opgepompt. Dat hoort een beetje bij een BMW M3: bredere wielkasten, grotere bumpers, grotere wielen. Een BMW M3 moet er een beetje ordinair uitzien. Hoewel de auto nog gecamoufleerd is, zien we overduidelijk dat hij een flinke anabolenkuur heeft gehad. Subtiel is het zeker niet, maar een EV mag best dik en onderscheidend zijn als de techniek dat ook is.

Nu hoef je daar geen zorgen over te maken. We kunnen concluderen dat de nieuwe elektrische BMW M3 te veel vermogen gaat krijgen. Er zijn namelijk vier motoren, elk wiel krijgt er eentje. Ze werken samen met het ‘Heart of Joy’, dat is de naam van een computer die functioneert als het brein van de auto. Niet alleen gaan remmen, sturen, accelereren, recupereren en dergelijke tien keer sneller, maar het moet ook zorgen voor een prettige en onderscheidende rijbeleving.
Onderscheiden met een EV
Het is goed dat BMW dit doet. Het is bij elektrische auto’s veel lastiger om je te onderscheiden met de motor. Ja, een EV is snel, maar de sensatie en het karakter van EV’s is over het algemeen identiek: extreme acceleratie die later iets afvlakt totdat de begrenzer erin hakt. Dus dat BMW zich op andere dingen focust dan alleen acceleratie is iets waar we blij mee zijn. Denk aan de Hyundai Ioniq 5 N, die auto is geweldig, maar dat komt niet zozeer door het vermogen.

De BMW VDX heeft overigens enorm veel koppel: 18.000 Nm. Het vermogen ligt ruim boven de 1.000 pk, maar hoeveel het exact is en hoeveel het gaat worden, is niet bekend. Het maakt ook niet uit, het is meer dan voldoende. Hopelijk weet BMW het gewicht een beetje laag te houden. Er zijn zat (PH)EV’s waarbij we graag 300 pk inleveren voor 300 kilo. Maar ja, meer vermogen is met een EV veel makkelijker gedaan dan gewicht eraf.
Lees ook: BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek
Het duurt nog wel even voordat de elektrische M3 in de showroom staat. De elektrische 3-serie (fabriekscode NA0) verwachten we eind 2026, de M-versie komt meestal een jaartje of twee later. We kennen de fabriekscode al: ZA0 voor de M3 sedan en ZA1 voor de elektrische M3 Touring. Jazeker, die maakt een comeback.
8 reacties op “Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW M3 verliest kenmerkende ‘angel eyes’, krijgt extra vermogen terug

Meer dan een BMW M3 Touring heb je eigenlijk niet nodig in je leven

Nederlander maakt bizarre uitlaat voor BMW M3 met V10 (en niet alleen voor de sier)

BMW M3 kan vallende motorrijder maar net ontwijken op de Nürburgring

BMW M3 knalt op nietsvermoedende Audi RS 4 Avant op Spa-Francorchamps

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Quality left the building….,..
Zegt misschien meer over de gebruiker…… Zelf al een bezine met 300.000 , een diesel op 350.000 andere benzine op 250.000 en allemaal werkende verkocht. nu een benzine op 140.000.
Eindelijk een merk die een eigen identiteit aan het voertuig geeft. Want alle elektrische autos lijken echt te veel op elkaar. Al die rijdende Ufo’s. Dat zou verboden moeten worden.
18.000NM?
Is dat niet een nul teveel?!
De verwarring wordt op meerdere nieuws sites verkondigd zonder heldere uitleg maar Nee, het wordt op een andere plek gemeten dan bij de ICE (= aan de krukas) en hier waarschijnlijk aan de wielen. Een ICE komt aardig in de buurt doormiddel van de versnellingsbak (wat eigenljk een vertragingsbak is) waarbij je het koppel aan de krukas moet vermenigvuldigen met alle overbreng verhoudingen van de gekozen ‘versnelling’, eindoverbrenging en differentieel.
Hoewel de titel “Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s” suggereert dat de elektrische BMW M3 aantoont wat er misgaat bij veel elektrische auto’s, lijkt het artikel zelf hier verder niet op in te gaan; in plaats daarvan gaat het vooral over alle positieve aspecten van het ontwerp en de technologie van de nieuwe M3.
Ben niet persé een fan van BMW, maar dit lijkt van achteren gezien wel heel bruut te worden.
Ben benieuwd!
Ik ook niet, want mijn 320 kon na 7 jaar en 150.000 km naar de sloop. Motor kapot, turbo kapot, etc.. Idem bij de Mini van mijn vrouw: distributie ineens “peng”.