
In het kader van ‘best wel geslaagde voorzijde, maar een opmerkelijke achterzijde’ hadden we vanochtend de Kia EV4. De nieuwe elektrische BMW M3 doet ook een duit in het zakje. Net als bij Kia wil BMW de auto heel erg graag onthullen, maar willen ze niet alles weggeven. Zo hebben ze wel de persmomentjes én nog een officiële onthulling. In tegenstelling tot Kia laat BMW echter niet het model in vol ornaat zien.
Officieel is het niet de M3, maar BMW noemt het de ‘Vision Driving Experience’, een extra dikke en sportieve variant van de Neue Klasse Concept. De Neue Klasse Concept is een voorbode van de BMW 3-serie. Het is dus vrij logisch om te concluderen dat de Vision Driving Experience dus een voorproefje is van wat we van de BMW M3 kunnen verwachten.
De nieuwe elektrische BMW M3 ziet eruit als een ///M-product
Waar we heel erg blij mee zijn, is dat BMW het model flink heeft opgepompt. Dat hoort een beetje bij een BMW M3: bredere wielkasten, grotere bumpers, grotere wielen. Een BMW M3 moet er een beetje ordinair uitzien. Hoewel de auto nog gecamoufleerd is, zien we overduidelijk dat hij een flinke anabolenkuur heeft gehad. Subtiel is het zeker niet, maar een EV mag best dik en onderscheidend zijn als de techniek dat ook is.

Nu hoef je daar geen zorgen over te maken. We kunnen concluderen dat de nieuwe elektrische BMW M3 te veel vermogen gaat krijgen. Er zijn namelijk vier motoren, elk wiel krijgt er eentje. Ze werken samen met het ‘Heart of Joy’, dat is de naam van een computer die functioneert als het brein van de auto. Niet alleen gaan remmen, sturen, accelereren, recupereren en dergelijke tien keer sneller, maar het moet ook zorgen voor een prettige en onderscheidende rijbeleving.
Onderscheiden met een EV
Het is goed dat BMW dit doet. Het is bij elektrische auto’s veel lastiger om je te onderscheiden met de motor. Ja, een EV is snel, maar de sensatie en het karakter van EV’s is over het algemeen identiek: extreme acceleratie die later iets afvlakt totdat de begrenzer erin hakt. Dus dat BMW zich op andere dingen focust dan alleen acceleratie is iets waar we blij mee zijn. Denk aan de Hyundai Ioniq 5 N, die auto is geweldig, maar dat komt niet zozeer door het vermogen.

De BMW VDX heeft overigens enorm veel koppel: 18.000 Nm. Het vermogen ligt ruim boven de 1.000 pk, maar hoeveel het exact is en hoeveel het gaat worden, is niet bekend. Het maakt ook niet uit, het is meer dan voldoende. Hopelijk weet BMW het gewicht een beetje laag te houden. Er zijn zat (PH)EV’s waarbij we graag 300 pk inleveren voor 300 kilo. Maar ja, meer vermogen is met een EV veel makkelijker gedaan dan gewicht eraf.
Lees ook: BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek
Het duurt nog wel even voordat de elektrische M3 in de showroom staat. De elektrische 3-serie (fabriekscode NA0) verwachten we eind 2026, de M-versie komt meestal een jaartje of twee later. We kennen de fabriekscode al: ZA0 voor de M3 sedan en ZA1 voor de elektrische M3 Touring. Jazeker, die maakt een comeback.
8 reacties op “Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s”
Laat een antwoord achter aan René Reactie annuleren
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW M3 verliest kenmerkende ‘angel eyes’, krijgt extra vermogen terug

Meer dan een BMW M3 Touring heb je eigenlijk niet nodig in je leven

Nederlander maakt bizarre uitlaat voor BMW M3 met V10 (en niet alleen voor de sier)

BMW M3 kan vallende motorrijder maar net ontwijken op de Nürburgring

BMW M3 knalt op nietsvermoedende Audi RS 4 Avant op Spa-Francorchamps

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Stokoude dieselbus van bijna 20 jaar oud verkoopt beter dan Tesla

Dit gaat er volgende maand veranderen aan jouw rijbewijs (ook als je ‘m al lang hebt)

In deze stad in Nederland kun je het goedkoopste tanken (bij meerdere tankstations)

Waarom het U-bordje langs de snelweg je veel reistijd kan schelen

Waarom hoor ik tegenwoordig het piepje van de Flitsmeister niet meer? Zo zet je hem weer aan

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Quality left the building….,..
Zegt misschien meer over de gebruiker…… Zelf al een bezine met 300.000 , een diesel op 350.000 andere benzine op 250.000 en allemaal werkende verkocht. nu een benzine op 140.000.
Eindelijk een merk die een eigen identiteit aan het voertuig geeft. Want alle elektrische autos lijken echt te veel op elkaar. Al die rijdende Ufo’s. Dat zou verboden moeten worden.
18.000NM?
Is dat niet een nul teveel?!
De verwarring wordt op meerdere nieuws sites verkondigd zonder heldere uitleg maar Nee, het wordt op een andere plek gemeten dan bij de ICE (= aan de krukas) en hier waarschijnlijk aan de wielen. Een ICE komt aardig in de buurt doormiddel van de versnellingsbak (wat eigenljk een vertragingsbak is) waarbij je het koppel aan de krukas moet vermenigvuldigen met alle overbreng verhoudingen van de gekozen ‘versnelling’, eindoverbrenging en differentieel.
Hoewel de titel “Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s” suggereert dat de elektrische BMW M3 aantoont wat er misgaat bij veel elektrische auto’s, lijkt het artikel zelf hier verder niet op in te gaan; in plaats daarvan gaat het vooral over alle positieve aspecten van het ontwerp en de technologie van de nieuwe M3.
Ben niet persé een fan van BMW, maar dit lijkt van achteren gezien wel heel bruut te worden.
Ben benieuwd!
Ik ook niet, want mijn 320 kon na 7 jaar en 150.000 km naar de sloop. Motor kapot, turbo kapot, etc.. Idem bij de Mini van mijn vrouw: distributie ineens “peng”.