Elektrische Hennessey Venom F5 komt niet

Old school tuning is de manier voor Hennessey om Bugatti te verslaan

Geen elektrische Hennessey Venom F5
Geen elektrische Hennessey Venom F5
Geen elektrische Hennessey Venom F5
Geen elektrische Hennessey Venom F5
Geen elektrische Hennessey Venom F5
Geen elektrische Hennessey Venom F5
Geen elektrische Hennessey Venom F5
Geen elektrische Hennessey Venom F5
Geen elektrische Hennessey Venom F5
Geen elektrische Hennessey Venom F5
Geen elektrische Hennessey Venom F5
Geen elektrische Hennessey Venom F5
Geen elektrische Hennessey Venom F5
Geen elektrische Hennessey Venom F5

‘Als iedereen dezelfde kant op gaat, dan kies ik voor de andere richting’, vertelt John Hennessey. Dat, dames en heren, is de bevestiging dat we geen elektrische Hennessey Venom F5 gaan zien.

Aangezien er bijna elke week een nieuwe EV-hypercar tevoorschijn komt, wil Hennessey dingen graag old school houden. ‘Als de markt meer groeit naar elektrische auto’s, dan zijn wij de old school-jongens die geloven in een maximale vermogens/gewichtsratio geleverd door een ruim 1600 pk sterke, twin-turbo V8 verbrandingsmotor’, vertelt hij aan TopGear.

Waarom? Hij verwijst naar de grote tuningtradities van Colin Chapman en Carroll Shelby en de auto’s die ze meer dan 50 jaar geleden maakten.

Geen elektrische Hennessey Venom nodig

Niet dat de Venom F5 elektrificatie nodig heeft. Hij heeft een twin-turbo 7,6-liter V8 met een gefreesd blok, stalen cilinderwanden, een paar kogelgelagerde turbo’s en dry-sump smering. Ondanks dat er 1.621 pk wordt opgegeven, bevestigt Hennessey dat de motor tijdens tests al meer dan 2.000 pk levert.

Het gaat Hennessey niet om de kracht, maar om de snelheid. Hij wil zijn rivalen Bugatti en Koenigsegg niet alleen verslaan, hij wil ze vernietigen. ‘482 km/u [300 mph, red.] is de basis’, vertelde hij ons vorig jaar. ‘Dat is waar we graag willen beginnen.’

Hij maakt zich geen zorgen over zijn concurrenten. ‘Het bieden van de beste, meest opwindende rijervaring voor onze klanten, daar draait het voor ons om’, zegt hij. ‘Maar ik vind het gaaf dat Christian en het Koenigsegg-team zichzelf continu pushen om snellere auto’s te maken.’

‘Bugatti mag je ook niet vergeten – als ze besluiten om een Chiron Super Sport te maken, kun je erop rekenen dat die een geduchte tegenstander vormt.’

De cijfers

Hennessey geeft aan dat het definitieve vermogenscijfer voor de productie-F5 binnenkort wordt bekendgemaakt, maar dat het zo hoog zal zijn als nodig is om de 482km/u te halen.

Het ontwikkelingsproces ligt naar verluidt op schema. Er wordt veel gebouwd en ontwikkeld in Silverstone. De eerste prototypes zullen in juni worden gebouwd, en het plan is om de auto in augustus op Pebble Beach aan klanten te onthullen.

En daarna? ‘We zullen de F5 met hogere snelheden gaan testen vanaf september tot aan het eind van het jaar.’ Van de 24 Venom F5’s die Hennessey gaat bouwen, zijn er nog slechts een paar beschikbaar, en aan elke auto hangt een prijskaartje van maar liefst 1.400.000 euro (exclusief belastingen natuurlijk). De echte, échte productieversie van de F5 zal worden onthuld in 2020.

Dacht je dat de pk-oorlog ten einde was? Mooi niet…

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken