Charles Rolls zag het een eeuw geleden al: ‘De elektrische auto is perfect geruisloos en schoon. Er zijn geen geuren en vibraties. Ze zouden bijzonder nuttig kunnen zijn wanneer er vaste oplaadpunten kunnen worden gerealiseerd.’ Een slimme meneer – elk woord is nog steeds waar.

Als je het gedoe (al dan niet tussen je oren) rondom bereik even wegdenkt, zijn accu’s en e-motoren de perfecte oplossing voor een ultra-luxeauto: stil, krachtig, moeiteloos. Dat is dan ook de reden dat Rolls-Royce al een tijdje flirt met het idee van een elektrische auto. De 102EX-conceptcar uit 2011 werkte prima, maar had een actieradius van niet-heel-veel, terwijl de 103EX uit 2016 een veel extremere, bestuurderloze toekomst uitbeeldde. De Spectre is een radicaal idee voor het merk, maar hierbij vergeleken toch vrij gebruikelijk.

De elektrische Rolls-Royce Spectre vervangt de Phantom Coupé

Met z’n tweedeurs coupésilhouet is dit in feite een vervanger voor de Wraith, zou je zeggen. Maar dat is blijkbaar niet het geval. Hij is groter; eerder een spirituele opvolger voor de Phantom Coupé. Dat betekent dat hij van dichtbij werkelijk gigantisch is en optioneel op 23-inch wielen staat.

Maar waarom een coupé als een elektrische Cullinan of Ghost waarschijnlijk beter zou verkopen? Omdat Torsten Müller-Ötvös, de CEO van het merk, even wat stennis wilde schoppen. ‘Het is een baanbrekend moment voor ons. We gaan voor het eerst elektrisch en daarbij hoort een werkelijk emotionele carrosserie. We hebben altijd goede herinneringen gekoesterd aan onze Phantom Coupé en wanneer je deze straks in het echt ziet, zonder camouflage, zul je zien dat hij spectaculair is.’

De Rolls-Royce Spectre komt in 2023 en is nog niet onthuld

Maar de Rolls-Royce Spectre schudt z’n camouflagestickers het komende jaar nog even niet af en zal pas in het vierde kwartaal van 2023 te koop zijn (deze plaatjes zijn door onszelf getekend). Volgens de oude Rolls-traditie wordt alle informatie over de aandrijflijn achtergehouden, in dit vroege stadium althans. Wat we wel weten, is dat hij twee motoren van de BMW Groep zal krijgen – een op elke as – en dat hij de grootste accu zal gebruiken die er beschikbaar is. Wij gokken op het 105-kWh pakket uit de topuitvoering van de i7 en iX, rond de 600 pk en een kleine 500 kilometer aan WLTP-bereik.

We mochten een tijdje meerijden in een Spectre-prototype, pas het zesde ooit gebouwd, in het Zweedse Arjeplog. De auto is nog maar voor 25 procent klaar en de technici omschrijven dit exemplaar als ‘de basis’, gebouwd rondom calculaties en wilde gokken voordat het proces van ‘leren hoe je je als een Rolls-Royce gedraagt’ echt begint.

Hij voelt al als een echte Rolls-Royce

Toch merkten we, toen we ons op wat lokale besneeuwde wegen bevonden, dat ie wel degelijk meteen aanvoelde als een Rolls. Dan hebben we het niet over boterachtig leer en stijlvol bewerkte knopjes – het grootste deel van het interieur was afgedekt met lappen stof – maar over de manier waarop hij met gewicht en vertrouwen over de weg denderde. Het gevoel van grootte en belangrijkheid dat een Rolls-Royce onmiskenbaar maakt, op welke stoel je ook zit.

Op een hobbelige weg zei de snelheidsmeter dat we 100 km/u reden – dat voelde niet zo. Toch is er nog een hoop werk te doen. De ophanging was soepel, maar stuiterde wat te veel – comfort is niet alleen zachte vering en demping, het gaat om de manier waarop de carrosserie in toom wordt gehouden, en die fijnzinnige afstelling was een volgende stap. Ook drong er hier en daar wat geluid door – van de banden, de wind, af en toe een rammeltje – maar we zouden het punt missen als we daar de nadruk op zouden leggen.

Geen V12-geluid op de achtergrond

Wat ons vooral is bijgebleven, is het gebrek aan motorgeluid… en hoezeer dat ons deed denken aan het huidige V12-gamma. Die motor wordt tegenwoordig zo effectief onderdrukt dat je teleurgesteld zult worden als je verwacht dat de Spectre met je ogen dicht anders aanvoelt, klinkt of ruikt dan bijvoorbeeld een Wraith.

Een perfect stille, soepele en koppelrijke motor is altijd het doel van Rolls-Royce geweest. Dit wordt niets meer dan een perfecte stap in de richting die ze toch al aanhielden.

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie