Zo zie je maar, niet iedereen is het eens over de toekomst van mobiliteit. Waar de baas van Volkswagen pas nog zei dat elektrische vliegtuigen onmogelijk waren, koopt DHL deze week twaalf elektrische vliegtuigen. Het zijn geen vliegtuigen van het formaatje Boeing, maar kleine kisten waar zo’n 1.100 kilo vracht in kan – oftewel zo’n drie miljoen AliExpress-pakketjes met een totale waarde van twintig euro.
Een bereik van 800 kilometer
De elektrische vliegtuigen zijn van het merk Eviation. Het model heet de Alice. De elektromotoren bij de propellers genereren beide 870 pk en de actieradius is ruim 800 kilometer. De lengte van de kist is 17 meter en hij heeft een spanwijdte van 18 meter. Het is niet bekend hoeveel kWh aan batterijen er in de vliegtuigen ligt of hoeveel ze precies wegen. Naast de pakketjesvliegtuigen bouwt Eviation ook een passagierversie van de Alice. Ook in dat geval mag er zo’n 1.000 kilo aan mensen achterin plaatsnemen.
De elektrische vliegtuigen doen korte vluchten
De propellervliegtuigen moeten zogenoemde feedervluchten gaan doen. Dit is het eerste of laatste deel van de reis. Pakketten komen bijvoorbeeld met een grote Boeing aan bij een grote luchthaven en gaan in de Eviation Alice verder naar kleine luchthavens. Vooral in Amerika, waar veel meer vliegvelden zijn dan hier, kan dat erg handig zijn. In 2024 moeten de eerste kerosinevrije vliegtuigen van DHL in het Amerikaanse luchtruim te zien zijn.
Jowan heeft op 8 augustus 2021 geschreven:
Jongens, bestaat al meer dan 40 jaar die elektrische vliegtuigen. Werden toen verkocht door Graupner en door Robbe
Maks heeft op 7 augustus 2021 geschreven:
Zie Wikipedia voor specificaties
Maximum startgewicht: 7484 kg
Nuttige lading: 1100 kg
Batterij: 820 kWh, 3720 kg Li-ion
Motoren: 2 × magniX 650 elektromotor, 640 kW (860pk) elk
Kruissnelheid: 407 km/u
Aanbevolen hoogte kruisvlucht: 3000 m
Plafond: 9800 m
Vliegbereik: 815 km
Olof heeft op 5 augustus 2021 geschreven:
2 maal 870pk is gelijk aan 2 maal 640kW is gelijk aan 1280kW.
Het toestel heeft ongeveer het gewicht en de afmetingen van de vliegtuigen waarmee we op Texel de parachutisten vliegen. Die vliegen trouwens met één turboprop (op de DHL-tekening zie je precies diezelfde turboprops met grote luchthappers, ha ha) van 650pk, maar dat is een ander verhaal.
Kruisvlucht bij dit soort toestellen gebeurt doorgaans met 60% vermogen en 250km/h. Voor een actieradius van 800km is dan 3,2uur nodig, bij een 60% consumptie van 770kw/h geeft een totaal verbruik van 3,2 maal 770 = bijna 2500kWh!!!
Als je dan weet dat bij de huidige stand van de techniek een elektrische auto maximaal 130kWh met een totaal batterijgewicht van ongeveer 700kg met zich meezeult, zou het DHL-vliegtuig dus ongeveer 13500kg aan batterijen nodig hebben!!! Dat is meer dan 12 keer payload, ik kom niet meer bij van het lachen… Zelfs als ik een 50%-rekenfout maak, blijft het een belachelijke zaak.
Dit probleempje wordt in het artikel afgedaan met: “ Het is niet bekend hoeveel kWh aan batterijen er in de vliegtuigen ligt of hoeveel ze precies wegen.”
Deze hamvraag wordt niet beantwoord… 😊
Ikgeloofernietin heeft op 5 augustus 2021 geschreven:
Zolang we geen verbruik cijfers horen beschouw ik dit soort berichten weer als voor de bühne.
Kan nooit economisch verantwoord zijn met zo weinig laadvermogen. (Tenzij het om hele dure lading gaat)
Popeye heeft op 5 augustus 2021 geschreven:
Wow elektrisch vliegen , kan niet wachten wat ik allemaal nog ga meemaken
Ben toch wel in een mooie tijd geboren