
Dit is niet alleen de eerste volledig elektrische Volvo, het is het startschot van een serieus EV-offensief. De Zweedse autobouwer wil in 2040 volledig klimaatneutraal zijn, en deze Volvo XC40 Recharge is het eerste wapenfeit. Over zes jaar moet de helft van alle verkochte Volvo’s puur op elektriciteit rijden.
Terug naar de elektrische Volvo XC40 Recharge. Er valt eigenlijk verrassend weinig interessants over te melden. Het is een XC40 met een dichte grille, geen verbrandingsmotor en twee elektromotoren. Parkeer hem naast een benzineversie, en je zult zien dat zijn buik iets verder uitgezakt is, want daar ligt 75 kWh aan batterijen.
Specificaties Volvo XC40 Recharge
De specificaties van de elektrische Volvo XC40 Recharge zijn goed. Op één lading rijdt de auto tot 400 kilometer ver en de twee motoren produceren een systeemvermogen van 408 pk. De 0-100-tijd is 4,9 seconden en het is daarmee de snelst accelererende XC40 van dit moment. Een snellader stouwt de batterij in 40 minuten voor 80 procent vol.
Volvo gebruikt voor de elektrische aandrijflijnen de aanduiding ‘P’. De naam is voluit dan ook Volvo XC40 P8 AWD Recharge. Benzineversies hebben bij Volvo een ‘T’ achter de naam, diesels een ‘D’ en mild-hybrides een ‘B’. Nog een klein detail: de tankklep (wat dus nu een laadklep is) zit aan de andere kant bij de Volvo XC40 Recharge.
Binnenin is het een feest van herkenning. De enige aanpassing is Volvo’s nieuwe Android-infotainmentsysteem en de tellers zijn aangepast voor de elektrische aandrijflijn. Aan een toerenteller heb je niet veel. Plus: je kunt nu het woord ‘frunk’ gebruiken in een conversatie.
Begin volgend jaar kun je de auto bestellen. De Volvo XC40 Recharge kost minimaal 59.900 euro. Zakelijke rijders betalen 8 procent bijtelling over de eerste 45.000 euro. Over de overige 14.900 euro (plus eventuele extra opties) moet 22 procent betaald worden.
Niet helemaal jouw kopje thee? De aankomende vijf jaar kun je elk jaar een nieuwe elektrische Volvo verwachten. En anders kun je de Polestar 2 kopen. Deze EV is net zo krachtig, maar rijdt nog 100 kilometer verder op één lading.
Meer van TopGear


Een van de populairste auto’s van Nederland krijgt een andere (en kortere) naam

Volvo XC40 Recharge review: De grootste verandering zie je niet

Het verstandige Volvo stapt ineens weer over op achterwielaandrijving

Hoeveel liter benzine staat qua CO2-uitstoot gelijk aan de productie van een EV?

Volvo gaat elektrische auto’s draadloos laden

Waarom je nu vrachtwagens kunt spotten met ‘haaientandjes’ op de voorruit

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
