
Dit is niet alleen de eerste volledig elektrische Volvo, het is het startschot van een serieus EV-offensief. De Zweedse autobouwer wil in 2040 volledig klimaatneutraal zijn, en deze Volvo XC40 Recharge is het eerste wapenfeit. Over zes jaar moet de helft van alle verkochte Volvo’s puur op elektriciteit rijden.
Terug naar de elektrische Volvo XC40 Recharge. Er valt eigenlijk verrassend weinig interessants over te melden. Het is een XC40 met een dichte grille, geen verbrandingsmotor en twee elektromotoren. Parkeer hem naast een benzineversie, en je zult zien dat zijn buik iets verder uitgezakt is, want daar ligt 75 kWh aan batterijen.
Specificaties Volvo XC40 Recharge
De specificaties van de elektrische Volvo XC40 Recharge zijn goed. Op één lading rijdt de auto tot 400 kilometer ver en de twee motoren produceren een systeemvermogen van 408 pk. De 0-100-tijd is 4,9 seconden en het is daarmee de snelst accelererende XC40 van dit moment. Een snellader stouwt de batterij in 40 minuten voor 80 procent vol.
Volvo gebruikt voor de elektrische aandrijflijnen de aanduiding ‘P’. De naam is voluit dan ook Volvo XC40 P8 AWD Recharge. Benzineversies hebben bij Volvo een ‘T’ achter de naam, diesels een ‘D’ en mild-hybrides een ‘B’. Nog een klein detail: de tankklep (wat dus nu een laadklep is) zit aan de andere kant bij de Volvo XC40 Recharge.
Binnenin is het een feest van herkenning. De enige aanpassing is Volvo’s nieuwe Android-infotainmentsysteem en de tellers zijn aangepast voor de elektrische aandrijflijn. Aan een toerenteller heb je niet veel. Plus: je kunt nu het woord ‘frunk’ gebruiken in een conversatie.
Begin volgend jaar kun je de auto bestellen. De Volvo XC40 Recharge kost minimaal 59.900 euro. Zakelijke rijders betalen 8 procent bijtelling over de eerste 45.000 euro. Over de overige 14.900 euro (plus eventuele extra opties) moet 22 procent betaald worden.
Niet helemaal jouw kopje thee? De aankomende vijf jaar kun je elk jaar een nieuwe elektrische Volvo verwachten. En anders kun je de Polestar 2 kopen. Deze EV is net zo krachtig, maar rijdt nog 100 kilometer verder op één lading.
Meer van TopGear


Een van de populairste auto’s van Nederland krijgt een andere (en kortere) naam

Volvo XC40 Recharge review: De grootste verandering zie je niet

Het verstandige Volvo stapt ineens weer over op achterwielaandrijving

Hoeveel liter benzine staat qua CO2-uitstoot gelijk aan de productie van een EV?

Volvo gaat elektrische auto’s draadloos laden

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Waarom je nu vrachtwagens kunt spotten met ‘haaientandjes’ op de voorruit

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Auto laten draaien voor de airco? Bij deze merken mag je dat nooit zomaar doen

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’
