Elektrische Volvo XC40 Recharge is hier

De eerste volledig elektrische Volvo is hier

Elektrische Volvo XC40 Recharg
Elektrische Volvo XC40 Recharg
Elektrische Volvo XC40 Recharg
Alle Volvo modellen
Elektrische Volvo XC40 Recharge
Elektrische Volvo XC40 Recharge
Elektrische Volvo XC40 Recharge
Elektrische Volvo XC40 Recharge
Elektrische Volvo XC40 Recharge Frunk
Elektrische Volvo XC40 Recharge grille
Elektrische Volvo XC40 Recharge grille
Elektrische Volvo XC40 Recharge
Elektrische Volvo XC40 Recharg
Elektrische Volvo XC40 Recharg
Elektrische Volvo XC40 Recharg
Alle Volvo modellen
Elektrische Volvo XC40 Recharge
Elektrische Volvo XC40 Recharge
Elektrische Volvo XC40 Recharge
Elektrische Volvo XC40 Recharge
Elektrische Volvo XC40 Recharge Frunk
Elektrische Volvo XC40 Recharge grille
Elektrische Volvo XC40 Recharge grille
Elektrische Volvo XC40 Recharge

Dit is niet alleen de eerste volledig elektrische Volvo, het is het startschot van een serieus EV-offensief. De Zweedse autobouwer wil in 2040 volledig klimaatneutraal zijn, en deze Volvo XC40 Recharge is het eerste wapenfeit. Over zes jaar moet de helft van alle verkochte Volvo’s puur op elektriciteit rijden.

Terug naar de elektrische Volvo XC40 Recharge. Er valt eigenlijk verrassend weinig interessants over te melden. Het is een XC40 met een dichte grille, geen verbrandingsmotor en twee elektromotoren. Parkeer hem naast een benzineversie, en je zult zien dat zijn buik iets verder uitgezakt is, want daar ligt 75 kWh aan batterijen.

Specificaties Volvo XC40 Recharge

De specificaties van de elektrische Volvo XC40 Recharge zijn goed. Op één lading rijdt de auto tot 400 kilometer ver en de twee motoren produceren een systeemvermogen van 408 pk. De 0-100-tijd is 4,9 seconden en het is daarmee de snelst accelererende XC40 van dit moment. Een snellader stouwt de batterij in 40 minuten voor 80 procent vol.

Volvo gebruikt voor de elektrische aandrijflijnen de aanduiding ‘P’. De naam is voluit dan ook Volvo XC40 P8 AWD Recharge. Benzineversies hebben bij Volvo een ‘T’ achter de naam, diesels een ‘D’ en mild-hybrides een ‘B’. Nog een klein detail: de tankklep (wat dus nu een laadklep is) zit aan de andere kant bij de Volvo XC40 Recharge.

Binnenin is het een feest van herkenning. De enige aanpassing is Volvo’s nieuwe Android-infotainmentsysteem en de tellers zijn aangepast voor de elektrische aandrijflijn. Aan een toerenteller heb je niet veel. Plus: je kunt nu het woord ‘frunk’ gebruiken in een conversatie.

Begin volgend jaar kun je de auto bestellen. De Volvo XC40 Recharge kost minimaal 59.900 euro. Zakelijke rijders betalen 8 procent bijtelling over de eerste 45.000 euro. Over de overige 14.900 euro (plus eventuele extra opties) moet 22 procent betaald worden.

Niet helemaal jouw kopje thee? De aankomende vijf jaar kun je elk jaar een nieuwe elektrische Volvo verwachten. En anders kun je de Polestar 2 kopen. Deze EV is net zo krachtig, maar rijdt nog 100 kilometer verder op één lading.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws