Als één merk erom bekendstaat dat ze veel vermogen uit weinig cilinderinhoud weten te halen, dan is het Honda wel. De VTEC-motor in de S2000 had lange tijd het record van de meeste power per liter, als het gaat om motoren zonder turbo. Grote motoren waren dus overbodig en een V8 heeft Honda zelf nooit ontwikkeld voor een productiemodel. Voor de F1 was dit natuurlijk anders. Wel verkocht het merk ooit een auto met een V8-motor.

Maak kennis met de Honda Crossroad V8. Een auto die Honda niet zelf bouwde, maar wel zijn naam op plakte. Begin jaren ’90 was Honda op zoek naar een SUV voor de Japanse markt. In plaats van zelf iets te ontwikkelen, zoals gebruikelijk voor een merk dat normaal gesproken zijn eigen boutjes maakt met een klein vijltje, vroegen ze aan Land Rover of ze hun badge op de Discovery mochten plakken. De auto verscheen in 1993 op de markt en had een 3,9-liter V8 aan boord.

Dit was niet de enige Honda die geen Honda was. Rond diezelfde tijd kwam de Honda Passport uit op de Amerikaanse markt. Dit was een Isuzu Rodeo met een andere badge. Komt die auto je bekend voor? In Nederland ken je hem als de Opel Frontera. Ook dit was geen betrouwbaarheidsheld. Voor een auto die bijzonder slecht aan de maatstaven van Honda voldoet, bleef de Honda Crossroad nog best lang in productie: tot 1998.

Toen kwam Honda zelf met de CR-V. Dit was wél een succes: het is wereldwijd nog altijd een van de bestverkochte SUV’s. Het is ook een van de langstlopende autonamen, maar toch. De Honda Crossroad kwam trouwens in 2007 nog even terug. Dit was geen Range Rover Evoque met andere badges, maar een best cool crossovertje dat hier niet werd verkocht. Deze auto had trouwens gewoon een 1,8-liter viercilinder en geen V8 meer. Honda heeft het sinds de jaren ’90 niet meer aangedurfd.

Je kunt nu nog een Honda 5.0 V8 kopen

Als je nu nog echt heel graag een 5,0-liter V8 van Honda wilt, dan hebben we goed nieuws. Je zult alleen even je vaarbewijs moeten halen in plaats van je rijbewijs. Bij Honda kun je terecht voor de BF350. Dit is een 350 pk sterke buitenboordmotor voor je boot. In Nederland kost deze je minimaal 36.500 euro. Maar dan heb je wel mooi een achtcilinder met VTEC.

Eén reactie op “De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit”

Laat een antwoord achter aan Jd Reactie annuleren

(verplicht)