Hoewel de allereerste Volkswagen Caddy – die Golf 1 pick-up – praktisch voor Amerika werd verzonnen, wordt de praktische VW al tijden niet meer in de VS geleverd. De vorige en huidige generatie Caddy ga je daar gewoon niet vinden. En importeren mag ook niet zomaar, want in Amerika moet een niet origineel op die markt geleverde auto ouder zijn dan 25 jaar voordat je ‘m legaal mag importeren en op kenteken mag zetten. Deze regel bestaat om de lokale verkopers te beschermen. De Amerikaanse YouTuber Jamie Orr wilde tóch per se een Volkswagen Caddy hebben. Dus besloot hij zijn auto zelf onderdeel voor onderdeel in elkaar te zetten.
Waarom je zoiets zou doen? Misschien omdat het een verboden vrucht is? En ergens snappen we de aantrekkingskracht wel: iets rijden wat in jouw markt niet bestaat, dat is sowieso leuk. Een Amerikaanse bestelbus is in Nederland ook totaal geen interessante keuze als je het financieel bekijkt, en toch zie je ze hier ook. Jamie wilde een los chassis kopen, dat vanuit Duitsland naar Amerika halen en er daarna zelf een auto van maken. Dat bleek nog best een uitdaging, want hij moest letterlijk bedelen om een leeg Caddy-chassis. Uiteindelijk kon hij er een ophalen in Wolfsburg.
Wat je daarna nodig hebt, zijn veel onderdelen van een Amerikaanse Passat. Jamie gebruikte een gloednieuwe Passat voor zijn Caddy. Maar dan ben je er nog niet. Want letterlijk elk onderdeeltje moest de YouTuber bestellen. Elk boutje, elk stukje plastic, elke sensor, elke ringetje en noem maar op. Eén deur kostte de Caddy-fan al 200 uur aan programmeren en draden trekken. Wat blijkbaar bizar lastig was, was het werkend krijgen van de ruitenwissers. En wat heb je na honderden uren en duizenden dollars? Tja, een Volkswagen Caddy. Maar dan wel de enige in Amerika, waarschijnlijk.
De Caddy bestaat wel in Mexico
Er is nog één klein detail. In Mexico, dus een paar uur naar het zuiden, is de Volkswagen Caddy gewoon te koop. Nieuw, bij de dealer. Zomaar eentje importeren vanuit Mexico gaat echter niet, want dan krijg je hem niet op kenteken (vanwege die 25-jaar-regel). Nu hoopt de Caddy-fan zijn auto als kitcar op kenteken te kunnen zetten, zodat hij er uiteindelijk legaal mee kan rondrijden. Al moet het wel pijnlijk zijn als een inwoner van Mexico besluit om in zijn Caddy een dagje naar de VS te gaan, en Jamie hem onderweg tegenkomt.
Reacties