Je bent lekker aan het rijden en plotseling: er gaat een lampje branden. Iedereen heeft het weleens meegemaakt. Nu zijn er veel lampjes die bij mensen bekend zijn Het motorstoringslampje is gemeengoed, toch? Veel waarschuwingslampjes kennen we al, denk aan oliedruk, ruitenwisservloeistof en bandenspanning. Maar wat is de EPC-melding eigenlijk? Want het kan voorkomen in jouw auto het EPC-lampje gaat branden.

Wat gebeurt er? Wat moet je doen? Kun je doorrijden? Moet je een abonnement bij de ANWB afsluiten voor 250 euro en je zelf weg laten slepen? In dit artikel gaan we dat mooi even voor je uitzoeken. Goed om te weten is dat het EPC-lampje voor zover bij ons bekend alleen voorkomt bij producten van de Volkswagen Groep. Dat zijn dus Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda en Volkswagen.

Wat is het EPC-lampje?

Laten we eerst even beginnen met de afkorting. EPC staat voor Electronic Power Control. Het lampje gaat branden als er issues of storingen zijn met het gaspedaal, het gasklephuis, tractiecontrole of cruisecontrol. Nu zijn dat items die je ook vindt bij merken buiten de Volkswagen Groep, maar die hebben vaak geen EPC-lampje om een storing met deze systemen aan te duiden.

Het kan zijn dat je auto stottert

Het EPC-lampje brandt eigenlijk nooit zonder oorzaak en nooit zonder gevolg. Dus er is iets aan de hand met de auto en de EPC zorgt ervoor dat je dat ook daadwerkelijk merkt. De EPC zorgt ervoor dat je minder gas kunt geven. Althans, je kunt nog wel het pedaal indrukken, maar je merkt dat de auto wat stottert en (bij lange na) niet zijn vermogen haalt. Accelereren is bijna niet mogelijk.

Dat laatste (niet kunnen acceleren) hoeft niet per se het geval te zijn. In sommige gevallen is het euvel tijdelijk. Soms knippert het lampje even op om daarna weer te verdwijnen. Maak wel even een afspraakje met de garage. Die kunnen namelijk uitlezen welke storing er was dat het EPC-lampje deed branden. Als de motor stottert is er sowieso iets aan de hand.

Kun je doorrijden?

Ja, je kunt doorrijden. Sommige partijen raden je dit ten zeerste af en niet geheel onterecht. De EPC-melding is er niet voor niets. Het werkt als een bescherming voor de motor. Dat betekent dat de hoeveelheid vermogen die nog wel beschikbaar is, gebruikt zou moeten kunnen worden. Heb je meerdere lampjes branden en sta je midden in Duitsland, geef dan de strijd maar op en bel de ANWB. Of de ADAC.

Kun je het EPC-lampje uitzetten?

Het is altijd handig om te kijken of je ‘m kunt resetten. Dat kan op een manier die alle ICT’ers overbodig maakt: gewoon de auto uit- en aanzetten. Wel even een minuutje wachten voordat je de auto weer start. Dit werkt overigens niet altijd. En alsnog is het raadzaam om bij je volgende beurt even te vragen wat er nou precies aan de hand was.

En kun je het EPC-lampje resetten?

Er is een manier voor om het EPC-lampje te resetten. Zet de motor uit. Wacht tien seconden. Start de motor en trap het gaspedaal in (in zijn vrij, uiteraard). Dat zorgt er meestal wel voor dat de melding weggaat. Houdt er wel rekening mee dat als er redenen zijn voor het EPC-lampje om te branden, het gewoon weer terugkomt. Is het een tijdelijk vervuilde sensor, blijft het weg.

Maar bij een serieuze motorstoring kun je het lampje resetten wat je wil, het zal terug blijven komen. Het grote probleem met het EPC-lampje en de EPC-storing is dat er enorm veel redenen kunnen zijn. In veel gevallen is het namelijk slechts een storing , maar het kan ook betekenen dat de timing van de distributie net verkeerd loopt. Dat laatste kan leiden tot grote motorschade.

EPC is bijna nooit de enige storing

De EPC-storing is dus eigenlijk altijd het resultaat van iets dat zich afspeelt in de rest van de motor. Dus de kans is levensgroot aanwezig dat er meerdere lampjes branden die al aangeven dat er iets mis is met de auto, zoals bijvoorbeeld het motorstoringslampje. In veel gevallen is de EPC een gevolg dat er iets waardoor de motor stottert en je nauwelijks vooruit komt.

Wat zijn de kosten EPC storing verhelpen?

Het wegkrijgen van de melding is zo gepiept en hoeft niet veel te kosten. Uiteraard gaat het om het probleem dat het EPC-lampje doet branden. Voor een paar tientjes kun je de sensoren laten vervangen, maar dat kan oplopen tot duizenden euro’s. Dat is dus de reden dat de auto stilzetten en een hulpdienst bellen verstandiger is dan doorrijden. Je wil immers niet meer schade veroorzaken.

Conclusie

Het is net zoals met Ankie van de Hitkrant ‘Beste Ankie, ik heb last van een pukkel. Ik durf er niet mee naar de dokter en met mijn ouders te praten zie ik ook niet zitten.’ Het antwoord was dan altijd standaard: ‘Lief anoniempje, dat is vervelend. Het is echter toch aan te raden om naar de dokter te gaan. Probeer er anders eens met je ouders over te praten.’ Met een brand EPC-lampje is dat niet anders.

Precies: ga dus naar de garage als het EPC-lampje brandt. Merk je aan meerdere dingen dat je motor niet lekker loopt, zet ‘m stil en bel de pechhulpdienst. Liever een keer te vaak op zo’n fraaie bergingswagen voor een kleine storing dan doorrijden met een groot defect, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear