Moto-Mucci Husqvarna TE570 is een vette fiets

Lichtgewicht stoeimachine vol fijne details

Moto-Mucci Husqvarna TE570 is een vette fiets
Moto-Mucci Husqvarna TE570 is een vette fiets
Moto-Mucci Husqvarna TE570 is een vette fiets
Moto-Mucci Husqvarna TE570 is een vette fiets
Moto-Mucci Husqvarna TE570 is een vette fiets
Moto-Mucci Husqvarna TE570 is een vette fiets
Moto-Mucci Husqvarna TE570 is een vette fiets
Moto-Mucci Husqvarna TE570 is een vette fiets
Moto-Mucci Husqvarna TE570 is een vette fiets
Moto-Mucci Husqvarna TE570 is een vette fiets
Moto-Mucci Husqvarna TE570 is een vette fiets
Moto-Mucci Husqvarna TE570 is een vette fiets
Moto-Mucci Husqvarna TE570 is een vette fiets
Moto-Mucci Husqvarna TE570 is een vette fiets

Als je je als motorrijder niet wilt beperken tot een enkele soort ondergrond, kom je al snel uit bij een supermoto als potente alleskunner. Maar wat nu als ook die je nog niet potent en alleskunnend genoeg is? Dan zul je zelf iets beters moeten verzinnen, zoals industrieel ontwerper Dave Mucci uit Portland, Oregon (VS) heeft gedaan.

Wat was het doel van de Moto-Mucci Husqvarna TE570?

Dave stelde zich tot doel om een minimalistische motorfiets te bouwen waarmee je zowel de kronkelende canyon-wegen als de zanderige trails van het westen van de VS zou kunnen verkennen. Hij nam een Husqvarna TE570-offroader uit 2001 en haalde alle onnodige plastic zooi eraf. Vervolgens verlaagde hij het geheel 10 centimeter met zelfgemaakte veren en instelbare dempers. Hij zorgde voor 17-inch velgen met een 320-millimeter remschijf vóór en Shinko 705-banden. Ter lichgewicht vervanging van de oude plastic tank monteerde hij een verweerd aluminium exemplaar van een oudere Husqvarna.

En motorisch?

De originele eencilinder nam Dave onder handen met een aangepaste kop met hogere compressie, nieuwe kleppen en een vrijer ademende Dellorto-carburateur. Er kwam een Öhlins-stuurdemper van een Kawasaki ZX-10R, en een kleiner tandwiel achter om de eindoverbrenging wat straatvriendelijker te maken. Op de neus van de motor plaatste hij een Mishimoto-radiateur, waar hij een behuizing met ingebouwde led-koplampen omheen ontwierp. Ook het subframe, de twee-in-een-uitlaat en het alcantara/vinyl zadel zijn van zijn eigen hand.

Het resultaat is zo strak en indrukwekkend dat we er bijna voor zouden verhuizen naar een warme plek met bochtige wegen en ruimte voor milde offroad-avonturen. Oh wacht, dat zouden we eigenlijk sowieso wel willen.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken