Sportuitlaten zijn onhandige dingen voor autofabrikanten. Qua efficiëntie kunnen de meeste motoren met twee rietjes wel hun CO2-behoefte doen, maar dat is niet wat de kopers willen. Ze willen twee glimmende kanonnen aan weerskanten. Om dit te verwezenlijken moeten ingenieurs bagageruimte (of ruimte voor het reservewiel) opofferen om een uitsparing te maken voor een uitlaat naar de andere kant, én onnodig gewicht toevoegen. Daarnaast is een dichte achterbumper efficiënter.
Maar een dichte achterbumper zonder zichtbare uitlaten, dat is niet wat de kopers willen. Al helemaal in landen als China stellen ze flinke regenpijpen op dure auto’s flink op prijs. Net als grote grilles, bijvoorbeeld. Daarom kiezen veel automerken ervoor om toch een uitlaat in het ontwerp te integreren. Vaak zijn het grote gaten met een dun pijpje in het midden – zo komt er tenminste nog damp uit in de winter. Maar de ergste neppe uitlaten, die vinden we toch wel bij Audi.
De ergste neppe uitlaten
Dit is het uitlaatsysteem van de Audi SQ5. We testen momenteel de faceliftversie en het viel ons wederom op. Audi doet dit al een tijdje. Als je nog niet gezien hebt wat er mis is op de bovenste foto, kijk dan even onder de bumper. Juist: de uitlaten in de bumper zijn compleet nep. Niets meer dan een onnodige designfeature. Als dit bij de instap-Q5 het geval zou zijn, was het al erg genoeg, maar je kijkt hier naar de de duurste en snelste model in de Q5-familie.
Heus niet de enige
De uitlaat van de Mercedes A 250 e zit in het midden van de auto en reikt niet eens tot de achterkant. Waarom? Nou, een uitlaat vreet ruimte en is heel onhandig als je een wat groter batterijpakket onder de achterbank wilt leggen (waar normaal de benzinetank zit) én de bagageruimte niet te veel wilt beperken. En ja, ook die auto heeft neppe uitlaten in de achterbumper zitten – in ieder geval de dikker aangeklede versies.
Als er één voordeel is aan de elektrische toekomst, is het dat neppe uitlaten tot het verleden zullen behoren. Weet jij ergere voorbeelden van neppe uitlaten? Laat het ons weten in de reacties hieronder of op Facebook.
Reacties