
Er is een hoop gedoe omtrent emissiezones. Enerzijds zitten gemeenten met uitstootcijfers die heel erg hoog zijn, anderzijds zitten ze met mensen die nog graag hun voertuig rijden die uitlaatgassen uitstoten. Er zijn harde afspraken gemaakt, maar het lijkt erop dat de soep ietsje minder heet wordt gegeten dan opgediend. Zo mogen Euro 6-busjes nu namelijk een jaartje langer nog de binnensteden in. Dat meldt de Rijksoverheid.
De eerste zero-emissiezones zijn inmiddels ingevoerd sinds het begin van dit jaar. Op dit moment hebben 15 gemeenten een dergelijke zone. Nog eens 14 gemeenten staan klaar om er ook een in te voeren. Enerzijds is het goed nieuws voor de inwoners en bezoekers van de steden, want de luchtkwaliteit gaat omhoog. Anderzijds komen er bedrijven in de knel. Zeker de kleinere ondernemers die nét een nieuwe (gebruikte) bus hebben gekocht.
Wat verandert er nu precies voor Euro 6-busjes?
Goed nieuws voor hen die in dat lastige parket zaten. Wat is er precies veranderd? Nou, als je een bedrijfsbus hebt met Euro 6-emissieklasse, mag je nu tot 2029 de zero-emissiezone in. Dat was eigenlijk tot 2028. Voor Euro 5-busjes blijft 2027 gelden. In 2029 moeten alle bedrijfsauto’s emissievrij zijn. Dit geldt specifiek voor Euro 6-bedrijfswagens en bestelwagens. Voor vrachtwagens gelden afwijkende – en soepelere regels.
Overstappen op een elektrische bedrijfsauto is makkelijker gezegd dan gedaan. Er kleven voor- en nadelen aan. Het grootste nadeel is de prijs, want elektrische bedrijfswagens zijn duur. Ook zijn ze veel minder handig. Vaak kun je ze minder zwaar beladen en is de actieradius veel kleiner. Ook duurt laden veel langer dan tanken. Een bedrijfsauto is een stuk gereedschap, geen hobby of luxe-item. Ook is het zuur als je net een relatief schone bus hebt en nu wederom moet investeren in een dure bus.
Zijn er nog meer versoepelingen?
Daarnaast is er een zogenaamde boetevrije periode van 6 maanden. Dat betekent dat de busjes geweerd worden, maar er nog niet direct boetes worden uitgedeeld. De gemeentes kunnen dit naar eigen inzicht eventueel verlengen. Deze versoepelingen stonden overigens al op de agenda, ze zijn vanaf 14 maart (gisteren dus) helemaal officieel bevestigd door Chris Jansen, staatssecretaris Openbaar Vervoer en Milieu.
Lees ook: Volgend jaar 15 nieuwe milieuzones: mag je daar naar binnen met jouw auto?
Staatssecretaris Jansen is ertevreden mee, zo laat hij weten op de site van de Rijksoverheid: ‘Gemeenten, brancheorganisaties, de Tweede Kamer en het kabinet delen het standpunt dat de overgang naar zero-emissiezones soepel moet verlopen. We willen schone lucht in onze binnensteden, maar moeten voorkomen dat onze ondernemers tussen wal en schip raken. Daarom is het goed dat wij tot deze afspraken zijn gekomen.’ Waarvan akte.
Met dank aan Michael voor de tip! Ook wat leuks gezien op het internet? Stuur dan je tip naar redactie@topgear.nl!
Lees ook: In deze steden komt er in 2025 al een zero-emissiezone (behalve voor de smerigste diesels)
