Van een auto waarvoor je nieuwe superlatieven moet bedenken, mag je verwachten dat hij niet uit een schuurtje naast een wijngaard komt. Nee, de Bugatti Chiron wordt zelfs niet in een reguliere fabriek gebouwd. We moeten het van Bugatti een ‘atelier’ noemen.

Het atelier van Bugatti ligt bij het hoofdkwartier in Molsheim. De fabriek heeft de vorm van een ovaal, net zoals het logo van het merk, de ‘Macaron’. In 2005 is de locatie ingericht om Veyron in elkaar te sleutelen. Nu vindt daar de geboorte van de Chiron plaats.

De Chiron bestaat uit 1.800 onderdelen en wordt volledig met de hand gebouwd door twintig medewerkers. Alleen het plaatsen van het interieur kost al drie dagen. Bij een gemiddelde Nissan Qashqai hebben bandmedewerkers hier zo’n vijftien minuten voor. De laatste visuele inspectie duurt meer dan zes uur. In totaal duurt de bouw zes maanden.

Aan het einde van de productie wikkelt een medewerker de Chiron in met folie om steenslag tijdens de proefrit te voorkomen. De hypercar moet tijdens de proefrit meer dan 300 kilometer rijden en haalt snelheden tot boven de 250 km/u. Dit jaar moeten er zeventig exemplaren gebouwd worden in Frankrijk.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear