
Oh hoi, speciaal op bestelling gebouwde Ferrari F12 Berlinetta zonder dak, wat zie je er prachtig uit vandaag.
Net als Eric Clapton voor hem was er onlangs een Ferrari-klant die per se een auto wilde hebben waarvan er geen tweede zou rondrijden. Dus klopte hij aan in Maranello met zijn wensen en een flinke zak geld. Het resultaat heet F12 TRS, losjes genoemd naar de 250 Testa Rossa uit de jaren '50 en '60.
Ferrari paste de auto zelf aan – zonder hulp van Pininfarina – dus we weten waar we de veren moeten steken als het aankomt op het open dak, de verlaagde voorruit en de aflopende zijruiten, het wulps gevormde achterste en de schitterende details. In die laatste categorie vinden we veel nuttigs op het vlak van aerodynamica, zoals de opnieuw getekende spoilers voor en achter, de diffuser en venturi. Ook konden ze het niet laten om de V12 door een plexiglazen ruitje te tonen, zoals ze dat met hun middenmotor-modellen altijd al doen.
In het interieur vinden we een dashboard dat is teruggebracht naar de essentie, met vooral veel kaal koolstofvezel, Alcantara en leer. Ook zijn er een aantal rood gelakte delen met een bepaald soort lak die ze haast doorzichtig doet lijken. Technisch deed Ferrari geen ingrepen, dus de 6,3-liter V12 gooit er nog steeds 740 pk en 690 Nm uit, goed voor een 0-tot-100-tijd van 3,1 seconden en 0 tot 200 in 8,5 seconden.
Het kost een paar miljoen, maar dan heb je ook wat.
Meer van TopGear


Man importeert auto, krijgt twee jaar later naheffing BPM van 41.000 euro

Kerel dolt gecrashte Ferrari-rijder

Touring Aero 3 is een omgebouwde Ferrari F12

Ferrari F12 gebruikt snelweg als flipperkast

Ferrari F12 Berlinetta crasht op sneue wijze

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

In deze provincie mag je straks niet harder dan 100 na 19:00 (en krijg je een boete als je het wel doet)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Het gaat nog drukker worden op de Nederlandse wegen, en je kunt wel raden waarom

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is
