Meer dan de helft van alle nieuwe Lamborghini’s is tegenwoordig een Urus. Aston Martin doet aardige zaken met de DBX en zelfs Lotus komt met een SUV. Ferrari zou gek zijn als ze geen stuk van deze taart toe-eigenen, wat de puristen er ook van vinden. Daarom is hier, na heel lang wachten, eindelijk de Ferrari Purosangue, mét een pure V12-motor en zonder hybride spulletjes.

Je zou denken dat ze na al die jaren wel iets mooiere plaatjes hadden kunnen maken, maar we moeten het er maar mee doen. Overigens lijkt het er niet op dat er nog een versie met een stekker aankomt. De stoelen zitten laag en er lijkt geen ruimte voor een batterijpakket. Bovendien ligt de versnellingsbak al nét voor de achteras. Puur als V12, dus.

Ferrari gaat de auto niet onbeperkt verkopen

Hoewel SUV’s dikwijls de verkooptoppers zijn van automerken, houden ze bij Ferrari het aanbod bewust laag. Niet meer dan 20 procent van alle verkochte modellen mag een Ferrari Purosangue zijn, zo liet het merk al eerder weten. En zullen dus een hoop klanten teleurgesteld worden. Óf deze klanten moeten verplicht vier sportmodellen bij hun SUV kopen. We sluiten het voor Ferrari niet uit.

Het is de meest polariserende auto die het Italiaanse bedrijf in decennia heeft gemaakt. De auto die wijlen FCA-baas Sergio Marchionne befaamd afwees door te zeggen ‘je zult eerst op mij moeten schieten’, voordat hij toegaf. De naam Purosangue betekent in het Italiaans zoiets als ‘volbloed’, en deze SUV zou dus een raszuivere Ferrari moeten zijn.

Specificaties Ferrari Purosangue

De V12 meet 6,5 liter en hij gebruikt géén turbo’s om aan 725 pk en 716 Nm te komen. De 0-100-tijd is 3,3 seconden en de 0-200-tijd is 10,6 seconden. De topsnelheid is ruim 310 km/u. De motor is zo afgesteld dat hij onderin al het meeste van zijn toeren afgeeft. Bovendien is het de eerste keer dat deze motor vier wielen aandrijft.

Hij vervangt de GTC4Lusso (of FF)

Als je de Ferrari 408 4RM niet meerekent, was de Ferrari FF de eerste vierwielaandrijver van het merk. Het was bovendien de meest praktische Ferrari in tijden. Deze werd opgevolgd door de GTC4Lusso, maar sinds een tijdje is er geen praktische Ferrari meer. Je kunt deze Purosangue dus ook zien als de opvolger van de GTC4Lusso. Al blijft deze SUV in elke versnelling een vierwielaandrijver.

Ook leuk om te weten: de kofferbak meet 473 liter, wat 100 liter meer is dan bijvoorbeeld een Golf, maar dan wel weer flink minder dan een Golf Variant. Hij heeft vier zitplaatsen, is ruim twee meter breed en nét geen vijf meter lang. En heb je de openslaande deuren al gezien? Daarnaast zijn er massagestoelen en een Burmester-audiosysteem.

Prijs van de Ferrari Purosangue

De prijs voor de Ferrari Purosangue is 390.000 euro, maar dat is nog zonder de Nederlandse belastingen. Hierdoor is hij bijna twee keer zo duur als de Lamborghini Urus, Aston Martin DBX of de Bentley Bentayga. Hij is dan ook schaarser én krachtiger. Plus je kunt (serieus) een kogelwerende vloer laten monteren. Dus, hoe vinden we hem?

Reacties

  • R. Voogel heeft op 12 november 2022 geschreven:

    In welke tijd leven liefhebbers van benzinemotoren? Niet in een tijd waarin op fossiele energiebronnen bewegende motoren uitgefaseerd dienen te worden willen we nog kunnen redden wat er te redden valt.

    Reageer
  • Remon heeft op 13 september 2022 geschreven:

    Dan ks de DBX toch wel vele malen mooier vind ik

    Reageer
  • Svdc heeft op 13 september 2022 geschreven:

    Hmhm, dit zou wel eens een van de betere suv’s (voor zo ver dat kan) kunnen zijn! Snel aan de slag met de configurator…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)