Volgens manager Amedeo Felisa rijden er te weinig Ferrari’s rond om het milieu serieus te kunnen bedreigen, maar dat neemt niet weg dat zijn werkgever het allemaal maar op zijn beloop laat.
Zelfs een merk als Ferrari heeft te maken met de Europese CO2-norm van 120 g/km die al tijden als een zwaard van Damocles boven de auto-industrie hangt. Maar gezien de gemiddelde CO2-emissie van 400 g/km van de huidige modellen gaat Ferrari die eis met geen mogelijkheid halen. Wel doen de Italianen hun best om ervoor te zorgen dat het brandstofverbruik van een Ferrari in 2012 ongeveer 40 procent lager ligt dan nu het geval is.
Maar wat Ferrari betreft mag dat op geen enkele manier ten koste gaan van de prestaties. In juni liet het merk met de
Millechili al zien dat het in de toekomst vooral gaat inzetten op gewichtsbesparing en semi-hybride technologieën zoals regeneratief remmen. Voor al die zogenaamd milieuvriendelijke initiatieven is nogal wat onderzoek nodig. Zoveel zelfs, dat Ferrari daar op dit moment al 17 procent van de jaarlijkse omzet aan spendeert. In de toekomst zal dat volgens Felisa alleen nog maar meer worden. We zijn benieuwd wat dat voor gevolgen gaat hebben voor het prijskaartje van een Ferrari.
Reacties