
Ja, zelfs de kleinste, zuinigste autootjes moeten dit proces ooit ondergaan. Je kijkt naar de Fiat Panda Hybrid en Fiat 500 Hybrid. Het gaat om een mild-hybride systeem, dus de Fiatjes worden (nog) geen echte stekkerauto’s. De aandrijving bestaat uit een elektrisch Belt-Driven Starter Generator-systeem (BSG) van 12 volt, gecombineerd met de zogenoemde FireFly-driecilinder. De 1,0-liter produceert 70 pk en 92 Nm.
Puur op elektriciteit rijden kun je dus niet met de Fiat 500 Hybrid en Fiat Panda Hybrid, aangezien de batterij ook maar 11 Ah groot is, of 0,132 kWh. Wel is het brandstofverbruik een stuk lager dan bij de originele modellen, evenals de uitstoot van CO2. Beide nemen af met zo’n 30 procent, volgens Fiat. Schakelen gaat voor de verandering niet met een automaat, terwijl dat bij hybrides toch vaak wel de standaard is. Je mag zelf roeren in een zesbak.
Je herkent de modellen door de Hybrid-badge achterop de bips, maar verder zul je niet veel merken van het mild-hybride systeem. Misschien loopt hij iets sneller door de toeren, maar de grootste winst (hoewel, alles is relatief) pak je aan de pomp. Prijzen zijn nog niet bekend, maar met wat geluk zijn de hybride versies iets goedkoper door de gereduceerde uitstoot.
Binnenkort mogen we een blokje om in de 500 en Panda Hybrid-modellen. Overigens staat er ook (weer) een volledig elektrische Fiat 500 in de planning. Daar kon je ook op wachten.
Meer van TopGear


BMW? Audi? Eigenlijk is er niets luxer dan een goedkope Fiat Panda

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De nieuwe Fiat Grande Panda is net zo lang als de Multipla – dit ga je betalen

De betaalbare Fiat Grande Panda heeft een geniale laadkabel

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

BMW? Audi? Eigenlijk is er niets luxer dan een goedkope Fiat Panda

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Vind je Farming Simulator en Snowrunner leuk? Dan is Roadcraft misschien iets voor jou (review)

Dit is de goedkoopste auto met meer dan 200 pk in Nederland (en ja, hij is gewoon nieuw)

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

De politie heeft een creatieve nieuwe manier om in de zomer hardrijders te pakken (zonder dat je ze ziet)
