
Ja, zelfs de kleinste, zuinigste autootjes moeten dit proces ooit ondergaan. Je kijkt naar de Fiat Panda Hybrid en Fiat 500 Hybrid. Het gaat om een mild-hybride systeem, dus de Fiatjes worden (nog) geen echte stekkerauto’s. De aandrijving bestaat uit een elektrisch Belt-Driven Starter Generator-systeem (BSG) van 12 volt, gecombineerd met de zogenoemde FireFly-driecilinder. De 1,0-liter produceert 70 pk en 92 Nm.
Puur op elektriciteit rijden kun je dus niet met de Fiat 500 Hybrid en Fiat Panda Hybrid, aangezien de batterij ook maar 11 Ah groot is, of 0,132 kWh. Wel is het brandstofverbruik een stuk lager dan bij de originele modellen, evenals de uitstoot van CO2. Beide nemen af met zo’n 30 procent, volgens Fiat. Schakelen gaat voor de verandering niet met een automaat, terwijl dat bij hybrides toch vaak wel de standaard is. Je mag zelf roeren in een zesbak.
Je herkent de modellen door de Hybrid-badge achterop de bips, maar verder zul je niet veel merken van het mild-hybride systeem. Misschien loopt hij iets sneller door de toeren, maar de grootste winst (hoewel, alles is relatief) pak je aan de pomp. Prijzen zijn nog niet bekend, maar met wat geluk zijn de hybride versies iets goedkoper door de gereduceerde uitstoot.
Binnenkort mogen we een blokje om in de 500 en Panda Hybrid-modellen. Overigens staat er ook (weer) een volledig elektrische Fiat 500 in de planning. Daar kon je ook op wachten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De betaalbare Fiat Grande Panda heeft een geniale laadkabel

Dit is de nieuwe Fiat Grande Panda, en het is een knipoog naar de oude Panda 4×4

Fiat maakt zich hard voor betaalbare auto en voorkomt dat Panda uitsterft

De nieuwe Fiat Panda kun je straks als ruige pick-up bestellen

Dit is de laagste auto die je ooit nog in je leven gaat zien (mét bestuurder)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

De Fiat Topolino is betaalbaarder dan een Birò, maar hoe rijdt zoiets?

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Dit merk wil elektrische auto’s verkopen, maar klanten gaan massaal voor een stokoude diesel

Zo rijden mensen (bijna) helemaal gratis een Fiat 500 via een bijzondere constructie

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken
