Ja, zelfs de kleinste, zuinigste autootjes moeten dit proces ooit ondergaan. Je kijkt naar de Fiat Panda Hybrid en Fiat 500 Hybrid. Het gaat om een mild-hybride systeem, dus de Fiatjes worden (nog) geen echte stekkerauto’s. De aandrijving bestaat uit een elektrisch Belt-Driven Starter Generator-systeem (BSG) van 12 volt, gecombineerd met de zogenoemde FireFly-driecilinder. De 1,0-liter produceert 70 pk en 92 Nm.
Puur op elektriciteit rijden kun je dus niet met de Fiat 500 Hybrid en Fiat Panda Hybrid, aangezien de batterij ook maar 11 Ah groot is, of 0,132 kWh. Wel is het brandstofverbruik een stuk lager dan bij de originele modellen, evenals de uitstoot van CO2. Beide nemen af met zo’n 30 procent, volgens Fiat. Schakelen gaat voor de verandering niet met een automaat, terwijl dat bij hybrides toch vaak wel de standaard is. Je mag zelf roeren in een zesbak.
Je herkent de modellen door de Hybrid-badge achterop de bips, maar verder zul je niet veel merken van het mild-hybride systeem. Misschien loopt hij iets sneller door de toeren, maar de grootste winst (hoewel, alles is relatief) pak je aan de pomp. Prijzen zijn nog niet bekend, maar met wat geluk zijn de hybride versies iets goedkoper door de gereduceerde uitstoot.
Binnenkort mogen we een blokje om in de 500 en Panda Hybrid-modellen. Overigens staat er ook (weer) een volledig elektrische Fiat 500 in de planning. Daar kon je ook op wachten.
Reacties