
Ja, zelfs de kleinste, zuinigste autootjes moeten dit proces ooit ondergaan. Je kijkt naar de Fiat Panda Hybrid en Fiat 500 Hybrid. Het gaat om een mild-hybride systeem, dus de Fiatjes worden (nog) geen echte stekkerauto’s. De aandrijving bestaat uit een elektrisch Belt-Driven Starter Generator-systeem (BSG) van 12 volt, gecombineerd met de zogenoemde FireFly-driecilinder. De 1,0-liter produceert 70 pk en 92 Nm.
Puur op elektriciteit rijden kun je dus niet met de Fiat 500 Hybrid en Fiat Panda Hybrid, aangezien de batterij ook maar 11 Ah groot is, of 0,132 kWh. Wel is het brandstofverbruik een stuk lager dan bij de originele modellen, evenals de uitstoot van CO2. Beide nemen af met zo’n 30 procent, volgens Fiat. Schakelen gaat voor de verandering niet met een automaat, terwijl dat bij hybrides toch vaak wel de standaard is. Je mag zelf roeren in een zesbak.
Je herkent de modellen door de Hybrid-badge achterop de bips, maar verder zul je niet veel merken van het mild-hybride systeem. Misschien loopt hij iets sneller door de toeren, maar de grootste winst (hoewel, alles is relatief) pak je aan de pomp. Prijzen zijn nog niet bekend, maar met wat geluk zijn de hybride versies iets goedkoper door de gereduceerde uitstoot.
Binnenkort mogen we een blokje om in de 500 en Panda Hybrid-modellen. Overigens staat er ook (weer) een volledig elektrische Fiat 500 in de planning. Daar kon je ook op wachten.
Meer van TopGear


BMW? Audi? Eigenlijk is er niets luxer dan een goedkope Fiat Panda

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De nieuwe Fiat Grande Panda is net zo lang als de Multipla – dit ga je betalen

De betaalbare Fiat Grande Panda heeft een geniale laadkabel

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Stokoude dieselbus van bijna 20 jaar oud verkoopt beter dan Tesla

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Dit betekent het als je paarse of blauwe verlichting op straat ziet

Bij deze auto’s was de conceptcar veel cooler dan de (teleurstellende) productieversie

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

‘Hoe kort na een snelheidsbord mag de politie eigenlijk flitsen?’

Is het nog goedkoper om via Luxemburg om te rijden voor benzine als je op vakantie gaat?
