
Toen Roberto Giolito eind jaren negentig de Multipla tekende, had hij waarschijnlijk nog nooit van ‘stance’ gehoord. Had je het hem verteld, dan had ie waarschijnlijk gereageerd met: ‘Klinkt lekker, maar wat is er mis met gewoon spaghetti?’ In 1998 kwam hij uiteindelijk met de Fiat Multipla.
Inmiddels zijn we in 2019 en staat praktisch alledaags gebruik haaks op coolheid. Volgens de stance-subcultuur in de tuningwereld, dan. Nee, drempels en putten in de weg moeten met de bodemplaat van een stance-auto doen wat de Fiat Multipla met je netvlies doet: genadeloos te grazen nemen.
Pixelkunstenaar Rostislav Prokop was benieuwd hoe hij de Fiat Multipla een luxueuzere uitstraling kon geven. Het kostte hem slechts drie computers, die spontaan hun eigen System32-bestand verwijderden bij het aanzien van deze auto. Wanneer Skynet in opstand komt, is Prokop het eerste slachtoffer van het bewustgeworden Photoshop.
Hij maakte een digitale bodykit die flink wat centimeters toevoegt. De wielkasten vulde hij tot de nok met wielen en camber. De details gaan ver: zo vergat hij de parkeersensoren boven de diffuser en gecentreerde uitlaat niet. Een half verorberde F1-spoiler complimenteert de achterklep. Je mag zelf kiezen of je het een verbetering vindt.
Foto’s: Rostislav Prokop, met dank aan Philip voor de tip
Meer van TopGear


Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

De interessante reden waarom er nu ineens nog één gloednieuwe Fiat Multipla verkocht is

Kooptip: In deze moderne Fiat Multipla heeft de paus nog gezeten

De Fiat Multipla is voor één keer terug als een 6×6

Waarom Amerikanen nu pas de Fiat Multipla mogen importeren (en precies te laat zijn)

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Stokoude dieselbus van bijna 20 jaar oud verkoopt beter dan Tesla

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

BMW? Audi? Eigenlijk is er niets luxer dan een goedkope Fiat Panda

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
