Fiat Multipla-tuning: een verbetering?

De auto neemt bij elke drempel in ieder geval wel een stukje af

Foto('s): Rostislav Prokop
Foto('s): Rostislav Prokop
Foto('s): Rostislav Prokop
Foto('s): Rostislav Prokop

Toen Roberto Giolito eind jaren negentig de Multipla tekende, had hij waarschijnlijk nog nooit van ‘stance’ gehoord. Had je het hem verteld, dan had ie waarschijnlijk gereageerd met: ‘Klinkt lekker, maar wat is er mis met gewoon spaghetti?’ In 1998 kwam hij uiteindelijk met de Fiat Multipla.

Inmiddels zijn we in 2019 en staat praktisch alledaags gebruik haaks op coolheid. Volgens de stance-subcultuur in de tuningwereld, dan. Nee, drempels en putten in de weg moeten met de bodemplaat van een stance-auto doen wat de Fiat Multipla met je netvlies doet: genadeloos te grazen nemen.

Pixelkunstenaar Rostislav Prokop was benieuwd hoe hij de Fiat Multipla een luxueuzere uitstraling kon geven. Het kostte hem slechts drie computers, die spontaan hun eigen System32-bestand verwijderden bij het aanzien van deze auto. Wanneer Skynet in opstand komt, is Prokop het eerste slachtoffer van het bewustgeworden Photoshop.

Hij maakte een digitale bodykit die flink wat centimeters toevoegt. De wielkasten vulde hij tot de nok met wielen en camber. De details gaan ver: zo vergat hij de parkeersensoren boven de diffuser en gecentreerde uitlaat niet. Een half verorberde F1-spoiler complimenteert de achterklep. Je mag zelf kiezen of je het een verbetering vindt.

Foto’s: Rostislav Prokop, met dank aan Philip voor de tip

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws