
‘Je sterft een held of je leeft lang genoeg om jezelf de schurk te zien worden’, zijn de onsterfelijke woorden van Harvey Dent. Een tikkeltje dramatisch, maar het feit blijft dat de Fiat Punto een waardige dood al lang voorbij is.
Toegegeven: we zaten te wachten op een moment om de quote er eens in te gooien. Maar de term schurk is niet volledig onterecht. In vergelijking met welke andere nieuwe auto dan ook, is de Punto levensgevaarlijk. Zelfs de goedkoopste Hyundai scoort beter. De Punto kreeg vorig jaar zelfs nul punten van de Euro NCAP. Een passief agressieve moordmachine.
Hoe oud is de Punto?
De huidige Fiat Punto verscheen in 2005 als ‘Grande Punto’. De toevoeging ‘Grande’ kwam omdat Fiat de oude Punto er ook nog naast verkocht, tot 2010. Zo vader, zo zoon, dus. In 2009 kreeg de auto een facelift en ging ie door het leven als ‘Punto Evo’. In 2012 besloot Fiat dat het genoeg was met ‘lekker gek doen’ en noemde de auto gewoon weer Punto. Dat was eigenlijk het moment om te stoppen.
De Fiat Punto is dus, in de basis, al 13 jaar oud. Bejaard is dus een understatement in autojaren: de Punto is al overleden, begraven, gereïncarneerd en wederom bejaard geworden. De slogan ‘nog even actueel als altijd’ hield ook niemand voor de gek. Overigens staat de Fiat 500 hetzelfde lot te wachten. De charmante Italiaan is al sinds 2007 onder ons en verkoopt nog altijd als een dol stiertje. Al verjaart de Fiat 500 een stuk gracieuzer.
Persbureau Bloomberg meldt nu dat Fiat de stekker uit de Punto trekt. Gelukkig. Niet omdat we het nu zo’n stomme auto vinden, maar hij verdient inmiddels zijn rust. Op 1 juni zal Sergio Marchionne van FCA de plannen officieel bekendmaken. Voor jouw kijkplezier nog even wat foto’s van de Fiat Punto Evo Abarth in de galerij.
Fiat Punto haalt nul sterren bij Euro NCAP
Meer van TopGear


Fiat Punto 0.9 TwinAir 85 Easy

Fiat Punto TwinAir: 1e rij-indruk

Abarth laat veel speciale versies los

Autotest: Fiat Punto Evo 1.3 16V MultiJet 85 Dynamic

Autotest: Abarth Punto Evo 1.4 MultiAir Turbo

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

BMW? Audi? Eigenlijk is er niets luxer dan een goedkope Fiat Panda

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches

Wat een onzinnig artikel zeg, gauw terug naar The Grand Tour – niet dat ze daar beter praten over Punto’s maar omdat ze daar iig wel hun verstand gebruiken. Zal omwege kwaliteit van dit schrijven voortaan ook ver weg blijven.