
‘Je sterft een held of je leeft lang genoeg om jezelf de schurk te zien worden’, zijn de onsterfelijke woorden van Harvey Dent. Een tikkeltje dramatisch, maar het feit blijft dat de Fiat Punto een waardige dood al lang voorbij is.
Toegegeven: we zaten te wachten op een moment om de quote er eens in te gooien. Maar de term schurk is niet volledig onterecht. In vergelijking met welke andere nieuwe auto dan ook, is de Punto levensgevaarlijk. Zelfs de goedkoopste Hyundai scoort beter. De Punto kreeg vorig jaar zelfs nul punten van de Euro NCAP. Een passief agressieve moordmachine.
Hoe oud is de Punto?
De huidige Fiat Punto verscheen in 2005 als ‘Grande Punto’. De toevoeging ‘Grande’ kwam omdat Fiat de oude Punto er ook nog naast verkocht, tot 2010. Zo vader, zo zoon, dus. In 2009 kreeg de auto een facelift en ging ie door het leven als ‘Punto Evo’. In 2012 besloot Fiat dat het genoeg was met ‘lekker gek doen’ en noemde de auto gewoon weer Punto. Dat was eigenlijk het moment om te stoppen.
De Fiat Punto is dus, in de basis, al 13 jaar oud. Bejaard is dus een understatement in autojaren: de Punto is al overleden, begraven, gereïncarneerd en wederom bejaard geworden. De slogan ‘nog even actueel als altijd’ hield ook niemand voor de gek. Overigens staat de Fiat 500 hetzelfde lot te wachten. De charmante Italiaan is al sinds 2007 onder ons en verkoopt nog altijd als een dol stiertje. Al verjaart de Fiat 500 een stuk gracieuzer.
Persbureau Bloomberg meldt nu dat Fiat de stekker uit de Punto trekt. Gelukkig. Niet omdat we het nu zo’n stomme auto vinden, maar hij verdient inmiddels zijn rust. Op 1 juni zal Sergio Marchionne van FCA de plannen officieel bekendmaken. Voor jouw kijkplezier nog even wat foto’s van de Fiat Punto Evo Abarth in de galerij.
Fiat Punto haalt nul sterren bij Euro NCAP
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Fiat Punto 0.9 TwinAir 85 Easy

Fiat Punto TwinAir: 1e rij-indruk

Abarth laat veel speciale versies los

Autotest: Fiat Punto Evo 1.3 16V MultiJet 85 Dynamic

Autotest: Abarth Punto Evo 1.4 MultiAir Turbo

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

De Fiat Topolino is betaalbaarder dan een Birò, maar hoe rijdt zoiets?

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Wat een onzinnig artikel zeg, gauw terug naar The Grand Tour – niet dat ze daar beter praten over Punto’s maar omdat ze daar iig wel hun verstand gebruiken. Zal omwege kwaliteit van dit schrijven voortaan ook ver weg blijven.