
‘Je sterft een held of je leeft lang genoeg om jezelf de schurk te zien worden’, zijn de onsterfelijke woorden van Harvey Dent. Een tikkeltje dramatisch, maar het feit blijft dat de Fiat Punto een waardige dood al lang voorbij is.
Toegegeven: we zaten te wachten op een moment om de quote er eens in te gooien. Maar de term schurk is niet volledig onterecht. In vergelijking met welke andere nieuwe auto dan ook, is de Punto levensgevaarlijk. Zelfs de goedkoopste Hyundai scoort beter. De Punto kreeg vorig jaar zelfs nul punten van de Euro NCAP. Een passief agressieve moordmachine.
Hoe oud is de Punto?
De huidige Fiat Punto verscheen in 2005 als ‘Grande Punto’. De toevoeging ‘Grande’ kwam omdat Fiat de oude Punto er ook nog naast verkocht, tot 2010. Zo vader, zo zoon, dus. In 2009 kreeg de auto een facelift en ging ie door het leven als ‘Punto Evo’. In 2012 besloot Fiat dat het genoeg was met ‘lekker gek doen’ en noemde de auto gewoon weer Punto. Dat was eigenlijk het moment om te stoppen.
De Fiat Punto is dus, in de basis, al 13 jaar oud. Bejaard is dus een understatement in autojaren: de Punto is al overleden, begraven, gereïncarneerd en wederom bejaard geworden. De slogan ‘nog even actueel als altijd’ hield ook niemand voor de gek. Overigens staat de Fiat 500 hetzelfde lot te wachten. De charmante Italiaan is al sinds 2007 onder ons en verkoopt nog altijd als een dol stiertje. Al verjaart de Fiat 500 een stuk gracieuzer.
Persbureau Bloomberg meldt nu dat Fiat de stekker uit de Punto trekt. Gelukkig. Niet omdat we het nu zo’n stomme auto vinden, maar hij verdient inmiddels zijn rust. Op 1 juni zal Sergio Marchionne van FCA de plannen officieel bekendmaken. Voor jouw kijkplezier nog even wat foto’s van de Fiat Punto Evo Abarth in de galerij.
Fiat Punto haalt nul sterren bij Euro NCAP
Eén reactie op “De Fiat Punto gaat ein-de-lijk uit productie”
Laat een antwoord achter aan D to the ON Reactie annuleren
Meer van TopGear


Fiat Punto 0.9 TwinAir 85 Easy

Fiat Punto TwinAir: 1e rij-indruk

Abarth laat veel speciale versies los

Autotest: Fiat Punto Evo 1.3 16V MultiJet 85 Dynamic

Autotest: Abarth Punto Evo 1.4 MultiAir Turbo

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Stokoude dieselbus van bijna 20 jaar oud verkoopt beter dan Tesla

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

In deze provincie heb je de grootste kans om achter een langzame caravan te zitten

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Ook zonder subsidies zullen Nederlanders (vrijwillig) elektrische auto’s blijven kopen

Bij deze Chinese auto met Nederlands tintje krijg je peperdure velgen voor weinig

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Wat een onzinnig artikel zeg, gauw terug naar The Grand Tour – niet dat ze daar beter praten over Punto’s maar omdat ze daar iig wel hun verstand gebruiken. Zal omwege kwaliteit van dit schrijven voortaan ook ver weg blijven.