
‘Je sterft een held of je leeft lang genoeg om jezelf de schurk te zien worden’, zijn de onsterfelijke woorden van Harvey Dent. Een tikkeltje dramatisch, maar het feit blijft dat de Fiat Punto een waardige dood al lang voorbij is.
Toegegeven: we zaten te wachten op een moment om de quote er eens in te gooien. Maar de term schurk is niet volledig onterecht. In vergelijking met welke andere nieuwe auto dan ook, is de Punto levensgevaarlijk. Zelfs de goedkoopste Hyundai scoort beter. De Punto kreeg vorig jaar zelfs nul punten van de Euro NCAP. Een passief agressieve moordmachine.
Hoe oud is de Punto?
De huidige Fiat Punto verscheen in 2005 als ‘Grande Punto’. De toevoeging ‘Grande’ kwam omdat Fiat de oude Punto er ook nog naast verkocht, tot 2010. Zo vader, zo zoon, dus. In 2009 kreeg de auto een facelift en ging ie door het leven als ‘Punto Evo’. In 2012 besloot Fiat dat het genoeg was met ‘lekker gek doen’ en noemde de auto gewoon weer Punto. Dat was eigenlijk het moment om te stoppen.
De Fiat Punto is dus, in de basis, al 13 jaar oud. Bejaard is dus een understatement in autojaren: de Punto is al overleden, begraven, gereïncarneerd en wederom bejaard geworden. De slogan ‘nog even actueel als altijd’ hield ook niemand voor de gek. Overigens staat de Fiat 500 hetzelfde lot te wachten. De charmante Italiaan is al sinds 2007 onder ons en verkoopt nog altijd als een dol stiertje. Al verjaart de Fiat 500 een stuk gracieuzer.
Persbureau Bloomberg meldt nu dat Fiat de stekker uit de Punto trekt. Gelukkig. Niet omdat we het nu zo’n stomme auto vinden, maar hij verdient inmiddels zijn rust. Op 1 juni zal Sergio Marchionne van FCA de plannen officieel bekendmaken. Voor jouw kijkplezier nog even wat foto’s van de Fiat Punto Evo Abarth in de galerij.
Fiat Punto haalt nul sterren bij Euro NCAP
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Fiat Punto 0.9 TwinAir 85 Easy

Fiat Punto TwinAir: 1e rij-indruk

Abarth laat veel speciale versies los

Autotest: Fiat Punto Evo 1.3 16V MultiJet 85 Dynamic

Autotest: Abarth Punto Evo 1.4 MultiAir Turbo

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

De Fiat Topolino is betaalbaarder dan een Birò, maar hoe rijdt zoiets?

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Dit merk wil elektrische auto’s verkopen, maar klanten gaan massaal voor een stokoude diesel

Zo rijden mensen (bijna) helemaal gratis een Fiat 500 via een bijzondere constructie

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan hele dikke S-Klasse

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Dubieuze deepfakevideo van Lewis Hamilton gaat het internet over – check hem hier

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Wat een onzinnig artikel zeg, gauw terug naar The Grand Tour – niet dat ze daar beter praten over Punto’s maar omdat ze daar iig wel hun verstand gebruiken. Zal omwege kwaliteit van dit schrijven voortaan ook ver weg blijven.