Verdiend Karma

Een paar maanden geleden toonden we je de nieuwste creatie van Henrik Fisker. Het ging om een elegante sedan met een hybride aandrijving.

We moeten wel zeggen dat we bij het aanschouwen van de Fisker Karma eindelijk weten waarom we in oktober zulke donkere foto’s hadden. De Karma is namelijk niet moeders mooiste. Hij mag dan wel heel milieuverantwoord zijn, maar het ding ziet eruit alsof het de nieuwe zakensedan is van Batman. Of van de Joker.

De zijkant is nog best elegant en de lage daklijn is ook bijzonder fraai, maar de voorkant is met al die vouwen in de motorkap overgestileerd. Daarbij oogt de grille als een enorm zwart gat waar kinderen in verdwijnen.

Maar laat ons niet oppervlakkig zijn. Onderhuids is de Karma absoluut een blanke pit, met zijn Q Drive aandrijflijn. Deze bestaat uit kleine benzinemotor die vooral is bedoeld om een generator voor de lithium ion accu te doen draaien. Een elektromotor drijft de achterwielen aan, zodat de Karma uitkomt op een actieradius van ongeveer 80 kilometer. Daarna moet de auto aan de stekker, maar er is ook gedacht aan een optioneel zonnepaneel in het dak om de accu op te laden. En dat werkelijk eco-chique.

Ook wat prestaties betreft toont de Karma zich van zijn zonnige kant. In de Sport-stand werken de elektro- en benzinemotor samen, zodat de auto in minder dan zes seconden naar 100 km/u accelereert. En voor een goede gewichtsverdeling is het accu-pack precies in het midden van de motor gemonteerd.

Vanaf 2009 moet de eerste Karma op de weg verschijnen. In Amerika wordt een prijs genoemd van slechts 80.000 dollar. In euro’s is dat bijna gratis, maar mocht de auto ons land bereiken, dan zal het prijskaartje toch een onredelijke hoogte hebben bereikt. Al is er van slurptaks natuurlijk geen sprake.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken