Fisker slaat terug: Force 1!

fisker-slaat-terug-force-1-f-12012016194356-4481
fisker-slaat-terug-force-1-f-12012016194356-4481

Dit hier is de zojuist in Detroit gepresenteerde VLF Force 1, een 745 pk sterk monster van een bedrijf dat je niets zal zeggen. En toegegeven, de foto’s zien eruit alsof ze tijdens de lunch met een iPhone zijn geschoten. Toch ken je er meer van dan je denkt…

De F in de merknaam staat namelijk voor Henrik Fisker, de vrij geniale Deense ontwerper die je natuurlijk kent van de Fisker Karma, en die al eerder verantwoordelijk was voor (we noemen er maar een paar) de BMW Z8 en de Aston Martin DB9 en V8 Vantage. Aston en Fisker zijn inmiddels niet zulke goede vriendjes meer (wat heet: ze vechten elkaar de tent uit en doen elkaar de ene na de andere rechtszaak aan), maar het simpele feit dat elke Aston Martin na de DB9 sprekend op die DB9 leek, zegt een en ander over Fiskers ontwerptalent.

De L in de merknaam staat voor Lutz – Bob Lutz. Zonder enige vorm van twijfel één van Amerika’s grootste en spraakmakendste autobazen. Hij werkte bij BMW, Ford, Chrysler en GM en was onder andere verantwoordelijk voor de Dodge Viper.

En dat is de derde die je kent, want deze Force 1 is onderhuids een Dodge Viper. Onherkenbaar dankzij Fiskers talenten, en ook technisch behoorlijk aangepakt: de monsterlijke 8,4-liter (nu: was 8,0) tiencilinder levert nu 745 pk en 932 Nm, doet een sprintje naar 96 km/u in drie seconden rond en loopt maximaal 350 km/u.

Nu komen we wel vaker ‘aanstromende supercars’ tegen met de meest idiote specificaties, die het ‘helemaal gaan maken’ en waar je vervolgens nooit meer wat van hoort. Dat kon in dit geval nog wel eens anders zijn. Dat komt uiteraard door de kracht van de topmannen (de V in de naam staat overigens voor Gilbert Villareal, voormalig topman van Boeing en ook bepaald geen kleine jongen). En omdat alle drie notoire lastpakken zijn, die nooit stoppen totdat ze krijgen wat ze willen hebben.

Het bedrijf presenteerde al eerder de Destino (Italiaans voor toekomst), die feitelijk een Fisker Karma was met een 6,2-liter V8 – over humor gesproken. Die kwam er nooit echt omdat het juridische gedoe rond het faillissement van Fisker maar bleef dooretteren. Lutz is overigens een overtuigd voorvechter van de elektrische auto (net als, needless to say, Henrik Fisker), dus ook op dat gebied kunnen we ongetwijfeld nog het een en ander van de heren verwachten!

 

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws