Een elektrische achtzitter die er ook nog eens leuk uitziet, daar heb je er nog niet veel van. Want vergeet niet, in de ID. Buzz kunnen momenteel maar vijf mensen zitten. Je kijkt naar de nieuwe Ford E-Tourneo Custom, de personenversie van de E-Transit. Naast de versie met het E’tje voor de naam, komt de nieuwe Tourneo ook als diesel en plug-in hybride.
De interessantste van het stel is de elektrische versie. Deze heeft een 74-kWh batterij en een elektromotor die 218 pk produceert. De E-Tourneo moet 370 kilometer kunnen rijden op één acculading en dankzij de 125-kW snellader kun je in 5 minuten tot bijna 40 kilometer bijladen. Er is plaats voor acht en je kunt er tot 2.000 kilo mee trekken.
De acht stoelen staan op een rails en zijn dus flexibel in te delen. Ook kunnen ze er helemaal uitgehaald worden. Ook heb je in de nieuwe E-Tourneo een stopcontact met een vermogen tot 2,3 kW. Voorin in de cabine word je ontvangen door een 13-inch scherm. Je kunt de elektrische Tourneo ook bestellen met een extra groot panoramadak om meer licht binnen te laten.
Specificaties van de diesel en hybride Tourneo
Dan nog de busjes met verbrandingsmotor. De dieselversie van de Tourneo Custom is verkrijgbaar met 136, 150 en 170 pk. Je kunt kiezen voor een handbak met zes versnellingen of een automatische versnellingsbak met acht versnellingen. De PHEV krijgt een 2,5-liter benzinemotor, een batterij van 11,8 kWh en een elektromotor. Puur elektrisch moet je er bijna 50 kilometer ver mee komen.
In juli van volgend jaar begint de productie van de E-Tourneo Custom in de Ford-fabriek in Turkije. In 2024 kun je daar een nieuwe sleutel bij krijgen. Die nieuwe sleutel moet gaan werken zoals een keycard van een hotel werkt. We zijn benieuwd. Wat de bussen gaan kosten, maakt Ford nog niet bekend. Wat denken we ervan mensen? Een nieuwe elektrische Tourneo of liever deze Transit Connect ‘ST’ hieronder?
Reacties