Ford Explorer PHEV: 1e rij-indruk

5 meter, 457 pk, zeven zitplaatsen, maar een prijskaartje dat je niet verwacht

Foto('s): FordFord Explorer PHEV
Foto('s): FordFord Explorer PHEV
Foto('s): FordFord Explorer PHEV
Foto('s): FordFord Explorer PHEV
Foto('s): FordFord Explorer PHEV
Foto('s): FordFord Explorer PHEV
Foto('s): FordFord Explorer PHEV
Foto('s): FordFord Explorer PHEV
Ford Explorer PHEV
Ford Explorer PHEV
Ford Explorer PHEV
Ford Explorer PHEV
Ford Explorer PHEV
Ford Explorer PHEV
Ford Explorer PHEV
Ford Explorer PHEV

TopGear stapt zojuist uit de nieuwe Ford Explorer PHEV. In de komende editie van het magazine vind je het volledige testverslag, hier vast de highlights.

Testobject: Ford Explorer
Uitvoering: PHEV ST-Line
Locatie: Naarden
Weersomstandigheden: droog, 21 graden

Explorer? Dat is toch zo’n Amerikaans ding?

Jazeker. Sterker nog: in zijn moederland de Verenigde Staten maken ze al 30 jaar Explorers. Zo is dit, zonder dat je er in Nederland veel van zult hebben gemerkt, alweer de zesde generatie. In het prille begin zag je ze hier nog weleens rijden, maar daarna werden ze, want te groot en te Amerikaans, niet meer naar Europa gehaald.

Waarom nu dan wel?

Paar redenen. Ten eerste zijn SUV’s natuurlijk hot, zo hot dat Ford bijna uitsluitend nog SUV’s verkocht. En dan kan er wel een vlaggenschip bij. Maar veel belangrijker: dit is niet zomaar een Ford Explorer, dit is een Ford Explorer PHEV!

Ah, hybride dus. Stofzuigermotortje zeker?

Kom kom, niet zo cynisch. Ja, we weten dat het zeker bij Amerikaanse auto’s wel lijkt: hoe groter de auto, hoe kleiner de accu. Maar laat de Ford Explorer PHEV dan maar gewoon de uitzondering zijn. De accu kan 13,6 kWh verstouwen, wat goed is voor een vol-elektrische range van 42 kilometer. Dat is misschien niet héél veel, maar veel mensen zullen er hun woon/werkverkeer mee kunnen doen. En vergeet niet: de Ford Explorer PHEV is in drie woorden gi-gan-tisch groot. Hij is 5,05 meter lang – dat is langer dan een ‘normale’ Range Rover – en weegt 2.500 kilo. Dan is 42 kilometer opeens best ver.

Wat zit er verder aan motor in dan?

Een heerlijke 3,0-liter V6, die samen met de 102 pk sterke elektromotor zorgt voor een systeemvermogen van 457 pk. Ook het koppel van de Ford Explorer PHEV is enorm: 825 Nm. Daarmee is het de sterkste Ford op het Europese vasteland. Een sprintje naar 100 km/u is gebeurd in 6,0 seconden, de top is 230 km/u. Maar het aardige is: door die hybride aandrijflijn verbruikt hij (WLTP) maar 3,1 l/100 km. Dat is nog eens voordelig flatgebouwrijden.

En dat zie je bij zo’n Ford Explorer PHEV natuurlijk ook terug in de BPM…

Precies: vandaar dat Ford Europa nu de sprong wel durft te wagen. Heel erg goedkoop kan zo’n rijdend cruiseschip natuurlijk nooit worden, maar 77.910 euro is gezien de concurrentie haast een koopje.

Koopje?

Ja, ga maar na. Zo’n Range Rover kost je minimaal 132k – bijna het dubbele. Of een Audi Q7 – met dat vermogen ben je dan minstens 107.000 euro verder. Die moet je dan nog gaan aankleden, en dan gaat de teller pas écht lopen. Terwijl: aan die Ford Explorer PHEV vált niks aan te kleden. Er is maar één versie, de ST Line, waar werkelijk álles al op en aan zit. Van een panoramadak dat open kan, via massagestoelen tot een 1.000 watt sterk audiosysteem van Bang & Olufsen. En serieus: alles wat daartussen zit. Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit erop.

Hij gaat steeds beter klinken, die Ford Explorer PHEV

We gaan nog héél even door, als je het niet erg vindt. Zo heeft ie zeven zitplaatsen die allemaal door volwassenen te gebruiken zijn. Oké, je moet even klauteren naar de achterste zitrij en écht overhouden doet het daar niet, maar het kan. Wat hem verder nogal uniek maakt: hij mag tot 2.500 kilo trekken. Er zijn in Nederland heus zat boten-, paarden- of caravanliefhebbers te vinden die daar om zitten te springen.

Snap ik. Rijdt het ook nog een beetje?

Daar hadden we niet al te hoge verwachtingen van, want Amerikaans, groot – zal wel lomp en zompig zijn. Maar verdomd als het niet waar is: die Ford Explorer PHEV rijdt ook nog eens verbluffend goed. Strak, direct, comfortabel en serieus snel: je hebt er gewoon dikke pret mee. Het is wel even wennen aan het werkelijk kolossale formaat, maar dat gaat vlotter dan je denkt. De standaard tientraps automaat werkt als een zonnetje, maar dan achter de wolken, want eigenlijk merk je er niks van. Er zijn talloze rij-modi waarmee je zijn hybridegedrag kunt aanpassen en waarmee je elke ondergrond naar je hand kunt zetten.

Eigenlijk een bijzonder ding dus

Reken maar. En waar een hoop Nederlanders met bijzondere wensen nog weleens heel geïnteresseerd in zouden kunnen zijn. We zijn benieuwd. Hij staat nu bij de dealer.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Tests

TopGear Nederland

Automerken