Geen zorgen, ondanks dat het een daily driver was, heeft deze Ford GT uit 2017 met maar liefst 80.000 kilometer op de teller maar weinig regen en slecht weer gezien. Voor de slechte dagen had de Amerikaanse eigenaar een andere auto, namelijk een Ford GT uit 2005 met 225.000 kilometer op de teller. Heerlijk om te zien dat deze auto’s ook écht gebruikt worden.

Over het algemeen worden supercars maar weinig als dagelijks vervoer ingezet. De auto’s zijn vaak niet heel praktisch en qua comfort zijn er ook betere auto’s te bedenken voor elke dag. Maar ook wat betreft onderhoudskosten en betrouwbaarheid lenen niet alle supercars zich voor veelvuldig gebruik.

De V6 komt uit een pick-up

De Ford GT is daar net wat anders in. De V6-motor ligt onder meer ook in de Ford F-150, een volbloed werkpaard van het merk. Deze motor is ontwikkeld om dagelijks gebruikt te worden en veel kilometers te rijden. De Ford GT is misschien niet de comfortabelste auto, maar de eigenaar van dit exemplaar bewees dat hij prima in te zetten is als daily driver.

De enige modificatie was bij het stuurwiel. Daar werd wat leer omheen gewikkeld om het alcantara te beschermen. Ook kreeg de lak een doorzichtige wrap tegen steenslag. Door de jaren heen zijn er wel wat kleine dingen gesneuveld, maar de algehele betrouwbaarheid valt ons alles mee. Ook zijn de kosten van het onderhoud prima behapbaar, zeker als je je instelt op supercarprijzen.

Wat kost het onderhoud van een Ford GT?

De kosten liggen iets hoger dan bij een Ford Focus, maar we schrikken er niet van. De in totaal negen oliebeurtjes kostten 600 euro per stuk. Een set van vier nieuwe banden kost daar omgerekend 1.700 euro en de eigenaar was twee keer aan de beurt. Bij de 50.000 kilometer kreeg de auto een grote beurt voor ruim 3.000 euro. Een nieuwe voorruit kostte een keertje zo’n 5.700 euro.

Onderweg naar de 80.000 kilometer ging er wel het een en ander stuk onder garantie. De actieve achtervleugel is volledig vervangen in 2018, net als de radiateur en het oliereservoir. In hetzelfde jaar was er ook iets mis met het instrumentenpaneel. Aan het einde van het jaar moest er nog een kleine lekkage worden opgelost en werd een van de motorriemen vervangen.

Het liftsysteem vóór was in 2020 vervangen en zo waren er hier en daar nog wat kleine garantiezaken. Maar dit kostte de eigenaar uiteraard niets. De Ford GT uit 2017 staat nu op Bring A Trailer te koop. Met nog een week te gaan, is het hoogste bod nu 390.000 dollar, wat ongeveer hetzelfde bedrag is in euro’s. De nieuwprijs was trouwens 485.250 dollar. Durf jij het aan?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)