Je kent het verhaal misschien nog wel van de film. In 1966 deed Ford mee aan de 24 Uur van Le Mans met de GT40 MkII. Coureurs Bruce McLaren en Chris Amon reden de GT40 naar de eindoverwinning gevolgd door … nog eens twee Ford GT40 MkII’s. Vijftig jaar na die overwinning wilde Ford als eerbetoon weer meedoen om de overwinning in Le Mans.

Ford sloot een pact met Multimatic-oprichter Larry Holt. Samen bouwden ze een Ford GT met een twinturbo V6. Deze auto werd ingeschreven voor het LM GTE-Pro klassement. Na 24 uur racen kwam de Ford GT van Sébastien Bourdais, Joey Hand en Dirk Müller als eerste van de GTE-klasse over de streep.

Ford GT (2016) wint 24 Uur van Le Mans

De Ford GT met startnummer 68 pakt de klasseoverwinning | Foto: © Ford

De overwinning en de hype die erdoor om de Ford GT kwam te hangen, zorgde ervoor dat Ford besloot om een straatlegale versie te maken van de GT. Tot op de dag van vandaag worden straatversies van de Ford GT voor vele miljoenen van de hand gedaan. Maar wist je dat de straat-GT eigenlijk nooit het levenslicht had moeten zien? Ja echt. Ford-baas Jim Farley legt het aan ons uit.

Ford wilde in 2016 aan Le Mans meedoen met de Mustang

Jim Farley: ‘Toen we besloten om de Mustang wereldwijd te maken – door hem te verkopen over de hele wereld met het stuur aan de rechter- en linkerkant – bij de vorige generatie, wisten we dat het vijftig jarig jubileum van de Le Mans-winst eraan zat te komen. We begonnen intern te overleggen over het winnen van Le Mans met de Mustang.’

Ford ging dus een samenwerking aan met Multimatic en vroeg bij de IMSA na wat een Mustang nodig zou hebben om kans te maken op de overwinning. ‘Multimatic begon met veel simulaties en het werd duidelijk dat we niet echt konden winnen met het silhouet van een Mustang. We zouden teveel afhankelijk worden van de ACO en de Franse regelgevers’, vertelt Farley.

Dus moest het plan omgegooid worden. ‘We ontwierpen de Ford GT, maar het originele idee was nooit om een nieuwe GT te hebben. We wilden Le Mans winnen met de Mustang’, geeft Farley toe. De kans is dus ook groot dat de GT met V6 nooit het levenslicht had gezien als Ford was gaan racen met de Mustang. De wereld had er zo anders uit kunnen zien.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)