De deuren van de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit zijn nog maar net open of de ster van de show is al bekend: dit ongelooflijke apparaat is de nieuwe Ford GT. En het allermooiste nieuws is nog wel dat het niet zomaar een conceptje of zo is: hij komt echt!
De nieuwe GT is, zoals de vorige uit 2005, een eerbetoon aan de Ford GT40 uit 1965, een auto met een bijzonder verhaal. in die tijd wilde Ford Ferrari kopen, maar de deal ketste af omdat Ford het niet zag zitten dat Enzo Ferrari aanbleef als directeur van de racedivisie. Daarnaast had Ford het idee dat ze alleen maar door Ferrari werden gebruikt om de prijs op te drijven voor Fiat, dat ook in de overnamerace was. Ford was woedend en besloot wraak te nemen op de enige juiste plek en manier: door Ferrari op het circuit een ongenadig pak op z'n sodemieter te geven. Speciaal daarvoor werd de GT40 ontwikkeld, en het plan slaagde wonderwel: in 1966 eindigde Ford met de GT40 op plek 1, 2 én 3 bij de 24 Uur van Le Mans en vernederde daarmee de Italianen.
Dat ze daar nog steeds lol om hebben, bewijst deze nieuwe GT. Het is een ware orgie van aerodynamica, lichtgewicht materialen en brute kracht. De motor is, opmerkelijk genoeg, geen typisch Amerikaanse V8, maar een EcoBoost V6 met twee turbo's. Over prestaties rept Ford nog niet, maar met 'meer dan 600 pk vermogen' is dat wel het laatste waar we ons zorgen om maken.
De GT is opgebouwd rond een koolstofvezel monocoque, het subfame voor en achter zijn van aluminium en de rest van de carrosserie is eveneens van koolstofvezel. De motor ligt midscheeps, aandrijving geschiedt op de achterwielen – alle ingrediënten voor een geweldige rij-ervaring zijn dus in het recept verwerkt.
De productie van de nieuwe Ford GT begint eind volgend jaar, levering begint kort daarna in de VS. Wanneer wij aan de beurt zijn? Geen idee, maar we gaan desnoods voor de deur van de fabriek liggen wachten. Want wat is dit een heerlijk ding! WIJ WILLEN 'M!
Reacties