Volgend jaar (overmorgen dus) gaan er wat dingen veranderen op het gebied van autobelastingen. Het komt erop neer dat bijna alles duurder gaat worden. Een van die maatregelen is dat er over bedrijfsauto’s moet BPM betaald moet gaan worden. Deze worden daardoor veel duurder. Ford heeft daar echter iets op gevonden met de Ranger PHEV. De grote vraag is natuurlijk wat de prijs gaat worden van de Ford Ranger PHEV, daar valt of staat het succes wel een beetje mee.
We konden de Ford Ranger PHEV een paar weken geleden aan je voorstellen. De auto ziet eruit als een Ranger, maar heeft dan een andere aandrijflijn. De grote vraag is natuurlijk: heeft het uiteindelijk zin gehad? Dat verklappen we meteen maar even voor je: ja. De goedkoopste Ford Ranger PHEV kost namelijk 69.874 euro. Dat is de prijs inclusief BPM en btw. Het is de prijs die je dus als particulier (zoals jij en ik) betaalt om een Ranger te kunnen kopen.
Lagere uitstoot = lagere BPM-boete = lagere prijs Ford Ranger PHEV
Het heeft dus zin gehad. Dankzij de plug-in hybride-aandrijflijn (benzine en elektrisch) is de CO2-uitstoot lager en dus de BPM-boete ook. Voorheen was dat bij bedrijfsauto’s niet relevant (want je hoefde geen BPM te betalen), maar nu dus wel. Mocht je per se een diesel willen, ben je opvallend genoeg goedkoper uit. De Ranger XL met dieselmotor is er vanaf 55.102 euro. Maar ja, dat is een sober uitgeruste Ranger XL enkelcabine met eenvoudige EcoBlue-diesel met 170 pk.
De Ranger PHEV is altijd een dubbelcabine. Dat niet alleen, de instapper is meteen de dik aangeklede Wildtrak. Wil je de Ranger PHEV als nog dikkere ‘Stromtrak’, dan kost dat je 72.867 euro. De duurste Raptor heeft enkel en alleen een benzinemotor. Dat is de Ranger Raptor, voorzien van 2.0 EcoBoost-motor met 292 pk. Deze kost 93.317 inclusief btw. In de meeste gevallen is de btw terug te vorderen voor ondernemers.
Hoeveel kun je dan elektrisch rijden met de Ranger?
De Ford Ranger PHEV heeft dus een dikkere motor dan de Raptor. De benzinemotor is namelijk 2,3-liter groot. Het systeemvermogen van de Ranger PHEV is met 279 pk wel ietsje lager dan dat van de Raptor. Het systeemkoppel van 690 Nm is dan wel weel (veel) hoger dan welke Ranger dan ook (ook meer dan de diesels). Op een volle accu kun je 45 kilometer rijden, de batterij weer volladen duurt maar liefst vier uur.
Lees ook: BPM op PHEV wordt in 2025 (tijdelijk) een stuk lager
Met deze prijzen concurreert de Ranger PHEV niet zozeer met andere pick-ups, maar wel met andere stoere SUV’s. Een Jeep Wrangler Unlimited 4xe 380 Sahara kost 83.900 euro. De Land Rover Defender 110 P300S is er vanaf 84.540 euro. In dat opzicht is de Ranger een goede aanbieding te noemen. De Ford is wel iets meer een werkpaard, met een ladderchassis die zelfs de Defender moet ontberen, de Wrangler staat nog wel op zijn ouderwetse basis.
Reacties