We zitten op een raar moment in de geschiedenis van de auto. Enerzijds zweren autofabrikanten benzinemotoren af en anderzijds zijn er merken en bedrijven die met innovaties komen die de brandstofmotor nieuw leven inblazen. Zo werkt Porsche aan eFuel en de Koenigsegg introduceerde de bijzondere Freevalve-motor, een zuinige driecilinder met 600 pk. De zogenoemde ‘Tiny Friendly Giant’-driecilinder inspireerde Wesley Kagan (die we kennen van zijn Porsche F1-auto) om de Freevalve-techniek beschikbaar te maken voor iedereen.
Korte uitleg over nokkenassen en kleppen
Als je geen idee hebt wat nokkenassen of kleppen zijn, hier even een snelle uitleg. Een verbrandingsmotor beweegt door brandstof (bv. benzine) en zuurstof te ontsteken. Dat moet gebeuren in een afgesloten ruimte. Daarom zitten er bovenop de motor kleppen die openen om brandstof en zuurstof naar binnen te laten en kleppen die de uitlaatgassen naar buiten laten. Deze kleppen gaan beide dicht tijdens de explosie.
Om ervoor te zorgen dat de kleppen op tijd open en dicht gaan, lopen er twee nokkenassen (soms is het er maar ééntje) bovenop de motor. Deze twee assen draaien op het tempo van de motor en duwen de kleppen volgens een vast tempo open en dicht. Het tempo ten opzichte van de motor kan dus niet veranderd worden bij een conventionele motor. En dat is jammer, want door de kleppen langer of korter te openen, zou je bijvoorbeeld meer koppel kunnen creëren.
Freevalve-techniek
Koeningsegg kwam daarom met de Freevalve-techniek. Ze verwijderen de nokkenassen en sturen de kleppen individueel aan via perslucht en oliedruk. Zo kunnen de kleppen langer of korter open blijven, afhankelijk van de situatie. Zo kan de motor als het nodig is meer power leveren, of juist zuiniger lopen op de snelweg. Wesley besloot deze techniek toe te passen op zijn Mazda MX-5 uit 1992 – en het werkt nog ook.
Heel simpel uitgelegd heeft hij een goedkope compressor gepakt en gebruikt hij perslucht (net als Koeningsegg) om de kleppen open en dicht te doen met solenoïdes. Het hele systeem kost hem ‘net zo veel als een goede uitlaat’. Nu het mooie: hij stelt alle informatie gratis beschikbaar. Hij hoopt dat mensen geïnspireerd raken en de techniek verder ontwikkelen. Hij geeft zelf aan niet goed te zijn in programmeren en mensen met verstand van zaken zouden nog veel meer mooie dingen kunnen doen met de bouwtekeningen.
In principe zou jij dus ook de Freevalve-techniek op jouw auto kunnen bouwen, als je handig genoeg bent. Of bedrijven ermee aan de haal gaan, is nog maar even de vraag. De Freevalve-techniek van Koeningsegg is gepatenteerd en het werk van Wesley commercieel gebruiken, dat zal waarschijnlijk niet mogen. We zijn wel benieuwd of meer mensen met de gratis data van Wesley aan de slag gaan. Het kan in ieder geval een hoop interessante YouTube-video’s opleveren. Zodra alles geüpload is, vind je de links in de beschrijving van de onderstaande video.
Reacties