
Het aantal pk’s per kilo verhogen? Dan kun je een joekel van een turbo op de motor plaatsen. Wil je het vermogen per kilo echter verdubbelen, dan moet je een hoop gaan verbouwen aan de motor. Maar als je toch al die tijd en moeite in een auto steekt, waarom gooi je het dan niet over een andere boeg? Bouw eens een Porsche Boxster om tot F1-auto.
Als donor pakte ene Wesley een Porsche Boxster S uit 2002 met meer dan 300.000 kilometer op de teller. De prijs was omgerekend 2.100 euro. De 3,2-liter zescilinder in deze 986-generatie is goed voor 260 pk en 410 Nm. Daarmee haalt de cabrio een 0-100-tijd van 6,4 seconden, maar dat is nog met het oude gewicht van ruim 1.300 kilo. Deze omgebouwde Boxster moet ongeveer 500 kilo wegen.
Van de donor-Porsche bleef weinig over, op het stuurhuis en de aandrijflijn na. Het volledige chassis ontwierp Wesley zelf, waarbij hij een beetje afkeek van Forza Motorsport. Hij leende inspiratie van F1-auto’s – met name de Lotus 49 – uit de jaren zestig, maar het is geen replica. Met een lading buizen, een lasapparaat en een buigmachine bakte hij zijn eigen F1-auto in elkaar.
Op de 3,2-liter zescilinder bouwde hij zes kelken als luchtinlaten en een op maat gemaakte uitlaat. Het geluid is fantastisch. De auto maakt gebruik van een pushrod-ophanging en achter de bestuurder zit een hoepel voor de veiligheid. Een Megasquirt-ECU zorgt voor de bits en bytes. De bouw duurde acht maanden en ontelbare uren, aldus Wesley.
Man bouwt Porsche Boxster om tot F1-auto
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Elektrische Porsche Boxster en Cayman zijn onderweg

De auto’s van Freddie Flintoff

Vrouw reageert overtrokken op joyride in haar Porsche

Porsche 718 Boxster S: wennen aan de viercilinder

Chris Harris test de Porsche 718 Boxster S

Porsche is druk met eFuels, maar de volgende hypercar is toch echt elektrisch


Dit is het nieuwe logo van Porsche (en er is best wat veranderd, als je goed kijkt)


Walkaround Porsche 718 Spyder RS: alles wat je moet weten


Porsche 718 Spyder RS is een lichtere (en open) versie van de GT4 RS


Politie pakt Porsche-rijder met slim kenteken (waarmee je snelheidsboetes voorkomt)


De dochter van Ken Block gaat een ereronde voor haar vader rijden in deze Porsche met 1.400+ pk


Bij Ford kun je een supercharger kopen die je auto 700 pk geeft (binnen de garantie)


Deze Chrysler Pacifica heeft een V8 met 1.500 pk en een koolstofvezel koets


Deze Huracán Super Trofeo met 1.200 pk is helemaal straatlegaal


Utrecht zet lawaaiflitspalen neer, maar herriemakers hebben (nog) niets te vrezen


Deze drempel is de grootste nachtmerrie van deelnemers bij een auto-evenement


Hoeveel minder wordt een Ferrari Purosangue waard als je er 60.000 euro in steekt?




Deze BMW 6-serie Cabrio is een échte ambulance (met een heel specifiek doel)





Porsche is druk met eFuels, maar de volgende hypercar is toch echt elektrisch


Bentley Continental GT S review: De beste Bentley om mee af te sluiten?



Koop deze Alpine A110R en rij zelf in het voorprogramma van de 24 Uur van Le Mans


Dit zijn acht bizarre feiten over de Bugatti Bolide van 4 miljoen euro


Is de Bugatti Chiron Super Sport sneller dan een Space Shuttle op een landingsbaan?




Deze BMW 6-serie Cabrio is een échte ambulance (met een heel specifiek doel)





Porsche is druk met eFuels, maar de volgende hypercar is toch echt elektrisch


Deze VW Golf met Volvo-vijfcilinder doet 0-250 in minder dan 10 seconden


Opel Grandland GSe review: Voegt die nieuwe badge ook echt wat toe?


Zo wil BMW elektromotoren hetzelfde laten reageren als benzinemotoren


Kooptip: Je ziet vast wel wie de vorige eigenaar was van deze ‘super dikke Audi’




Deze BMW 6-serie Cabrio is een échte ambulance (met een heel specifiek doel)


Waarom het extra gek is dat de Mitsubishi Colt een exacte kopie is van de Renault Clio





Porsche is druk met eFuels, maar de volgende hypercar is toch echt elektrisch


Je benzine komt binnenkort misschien wel van koeien


Waarom er in heel Duitsland maar één trajectcontrole is



Reacties