Fusie tussen Renault en Fiat-Chrysler verleden tijd

Ze hadden samen de op twee na grootste autofabrikant kunnen worden

fusie renault fiat
fusie renault fiat

De verwachte fusie tussen Fiat-Chrysler en Renault gaat niet door. FCA heeft zich teruggetrokken nadat de Franse overheid extra eisen stelde aan Renault. Aangezien de Franse overheid 15 procent van de aandelen van Renault bezit, heeft de staat veel invloed.

Het lijkt erop dat de Franse regering en vakbonden bang zijn dat er fabrieken gaan sluiten. Dit is de afgelopen jaren al vaker voorgekomen bij grote bedrijven in Frankrijk. Als deze fusie tussen FCA en Renault was doorgegaan, betekende dit een enorme verandering in de automarkt. FCA en Renault zouden dan de op twee na grootste autofabrikant worden, na Volkswagen en Toyota.

Kostenbesparingen voor beide partijen

Beide fabrikanten wilden graag profiteren van de kostenbesparing die hierbij kwam kijken. De twee bedrijven overlappen elkaar niet helemaal, en beide hadden onderdelen die ze van elkaar wel wilden benutten.

De afgelopen jaren heeft FCA bijvoorbeeld bewust niet geïnvesteerd in kleine hatchbacks (geen nieuwe Punto, en de Tipo is hopeloos). Ook loopt FCA achter op gebied van innovatie met elektrische auto’s en autonoom rijden. Renault doet het goed op deze punten, maar moet de ontwikkelingen zien uit te vergroten over hogere productieaantallen. FCA zou die aantallen kunnen voorzien.

Bovendien is FCA sterk aanwezig in Noord-Amerika, vanwege Ram en Dodge. Ook in Latijns-Amerika is FCA een belangrijke speler, daar verkoopt de autofabrikant Alfa Romeo en Jeep. Renault is in deze markten bijna niet aanwezig, dus hier konden ze de vruchten van plukken. Al deze dingen zouden ervoor hebben gezorgd dat er enorm veel geld bespaard én verdiend kon worden.

Er waren altijd twee lastige zaken. Niet alleen maar de Franse overheid, maar ook Renault-Nissan-alliantie kon roet in het eten gooien. De deal had de Frans-Japanse relatie kunnen bemoeilijken in een tijd dat ze al genoeg ellende hebben met het vertrek van Carlos Ghosn.

Dat de fusie tussen FCA en Renault niet doorgaat, laat goed zien dat de automarkt niet alleen om simpele zakenlogica draait. Culturele en persoonlijke verschillen spelen een grote rol, net als politieke en sociale invloeden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws