Gaat Aston Martin failliet?

Is de toekomst van de Aston Martin Valkyrie onzeker?

Aston Martin Valkyrie Silverstone met RB14 Silverstone
Aston Martin Valkyrie Silverstone curbstone kerbstenen
Aston Martin silverstone
Aston Martin Valkyrie Silverstone
Aston Martin Valkyrie Silverstone met RB14 Silverstone
Aston Martin Valkyrie Pitstraat
Aston Martin Valkyrie Silverstone met RB14 Silverstone
Aston Martin Valkyrie Silverstone curbstone kerbstenen
Aston Martin silverstone
Aston Martin Valkyrie Silverstone
Aston Martin Valkyrie Silverstone met RB14 Silverstone
Aston Martin Valkyrie Pitstraat

Aston Martin zit klem. Met een naderende Brexit en tegenvallende verkopen van de DB11, komt het bedrijf geld tekort voor de introductie van de nieuwe Aston Martin DBX. En dat is bijzonder vervelend, want die SUV zou juist voor leuke inkomsten moeten zorgen. Daarom sluit Aston Martin een prijzige lening af van 150 miljoen dollar tegen 12 procent rente. Ze hebben nog een optie voor 100 miljoen dollar extra, als dat nodig is. Hier moeten ze 15 procent voor betalen.

Volgens Reuters moet Aston halverwege volgend jaar al 1.400 orders binnen hebben om niet de 100 miljoen extra af te nemen. In juli had de Engelse autobouwer al 806 bestellingen voor de Aston Martin DBX. De baas van Aston, Andy Palmer, verwacht dat het geen probleem is om de doelstelling te halen. De aandelen, die al een jaar aan het zakken zijn, zakten bij de bekendmaking nog eens 5 procent. De totale waarde zakte van 4,8 miljard naar 1,3 miljard euro.

Standards & Poor, een Amerikaanse kredietbeoordelaar, schroeft de beoordeling van Aston van B (wat zoiets betekent als ‘rommelobligatie’) naar een nog lagere CCC+. Volgens de instantie zit het bedrijf op de limiet van schulden en rentes die het bedrijf kan betalen. ‘Het succes van de DBX is cruciaal voor de ambitieuze groeistrategie en de kredietwaardigheid vanaf dit punt’, zegt S&P tegen The Guardian.

Gaat Aston Martin failliet?

Het bedrijf zal niet binnen nu en een week omvallen, maar het is in het geval van Aston Martin niet ondenkbaar. Het merk ging al zeven keer eerder failliet in de eerste honderd jaar van bestaan. ‘De tweede eeuw draait om niet nog een keer failliet gaat’, zei Andy Palmer een aantal jaren geleden. Een faillissement zou extra vervelend zijn als dat zou betekenen dat de Valkyrie nooit het levenslicht gaat zien.

Ook is Aston Martin bezig met een deelname in de nieuwe hypercar-klasse van Le Mans en komen er nog twee modellen met een middenmotor aan. Veel plannen, die allemaal een hoop geld kosten. Laten we hopen dat de DBX, ook al ben je misschien principieel tegen SUV’s van supercarmerken, een flinke hit wordt.

Reacties
  1. Martin zegt op 5 oktober 2019 om 21:31:

    Zou A.M. eigenlijk bij een nederlandse bank moeten gaan lenen. Daar wordt (voor de particulieren) gerekend met 0,05 % rentevergoeding. Dus zouden die max. 1 procent mogen rekenen voor een leninkje😂

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws