Ooit afgevraagd wat het lot is van peperdure hypercars nadat ze op hoge snelheid een stilstaand obstakel ontmoeten? Is een auto die voornamelijk uit complexe materialen zoals koolstofvezel bestaat überhaupt te repareren? Het antwoord is ja. Want een auto met een waarde van boven de 5 miljoen euro schrijf je niet zomaar af.
De Koenigsegg die in de zomer van 2016 met een snelheid van 110 km/u in de onverzoenlijke vangrail van de Nürburgring klapte, is weer gerepareerd. Hoe extensief de schade was? De Koenigsegg One:1 vloog na de crash 22 meter door de lucht, draaide 180 graden en kwam neer op zijn linkerachterwiel. Daarna vloog de auto in de hens omdat het koolstofvezel door de crash in aanraking kwam met de hete uitlaat. Het brandje was snel geblust.
De oorzaak van de crash was een kapotte ABS-sensor. De testcoureur van Koenigsegg kwam aan bij de bocht Fuchsröhre op de Nordschleife met een snelheid van 170 km/u, waar de geblokkeerde wielen het lot van de auto verzegelden. De coureur moest even naar het ziekenhuis voor een check, maar hij kwam er verder goed van af.
Hoe erg was de schade?
De schade was enorm, maar niet terminaal. De subframes voor én achter waren kapot samen met een hoop carrosseriedelen. De koolstofvezel monocoque was nog intact, gelukkig. Zelfs de deuren werkten nog en het dak was niet uit het lood. De motor en de transmissie waren in orde en er was zelfs geen sprake van lekkages.
De gecrashte Koenigsegg One:1 is inmiddels gerepareerd en staat in Zwitserland voor de opening van Carage Luzern, de officiële Koenigsegg-dealer voor het land. Hij is in goed gezelschap, want de Koenigsegg Regera Naked Carbon staat er ook.
De Koenigsegg One:1
De gecrashte Koenigsegg One:1
https://youtu.be/VViTxvDKIq8?t=278
Reacties