Geen snelheidslimiet in Californië tegen files?

'Snelwegen zonder snelheidslimiet zijn beter voor het milieu', aldus Amerikaanse senator John Moorlach

Mercedes op de Duitse Autobahn
Snelweg in Amerika
Ford Mustang Shelby GT500
Ford Mustang Shelby GT500
Series 1 Ford Mustang RTR
Mercedes op de Duitse Autobahn
Snelweg in Amerika
Ford Mustang Shelby GT500
Ford Mustang Shelby GT500
Series 1 Ford Mustang RTR

Files zijn door heel Amerika een groeiend probleem en de overheid is haastig op zoek naar oplossingen. De gouverneur van Californië stelde voor een hogesnelheidslijn van Los Angeles naar San Francisco aan te leggen. De kosten? Een lieve 77 miljard dollar – een aardige klap geld. Een senator komt nu met een alternatief waar autoliefhebbers blij van worden.

Senator John Moorlach stelt voor om de snelheidslimiet op te heffen voor bepaalde stukken van de Interstate 5 die langs de westkust van Amerika loopt en een deel van Highway 99. De stukken zonder snelheidslimiet zouden met twee rijstroken per baan moeten groeien. Volgens Moorlach zijn auto’s zonder snelheidslimiet in Californië sneller dan een trein.

De inspiratie voor het verwijderen van de snelheidslimiet in Californië?

Zijn inspiratie? De Duitse Autobahn. ‘De statistieken bewijzen dat het rijden in Duitsland veiliger is’, zegt Moorlach. ‘En, er staat minder file.’ Andere medestanders benoemen een ander bijkomend voordeel: welgestelde toeristen met dure sportauto’s komen naar Californië om hun topsnelheid te ervaren. En toerisme is weer goed voor de lokale economie.

Het opheffen van de snelheidslimiet zou goed zijn voor het milieu volgens Moorlach. ‘Je verbrandt de brandstof op een efficiënte manier in tegenstelling tot wanneer je langzaam door het verkeer kruipt en 20 minuten wacht tot de ene vrachtwagen de andere is gepasseerd.’ Een betere doorstroming en minder uitstoot, dus.

Als het voorstel wordt goedgekeurd, heb je nog een reden om een roadtrip door West-Amerika te doen – maar dan wel in een Ford Mustang Shelby GT500 of in een andere potente huurauto. De peut kost vooralsnog geen donder in Amerika, dus dat scheelt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws