‘Ah, nog eentje dan’, heb je ongetwijfeld afgelopen weekend ergens in een kroeg gehoord. Zo denken ook verschillende automerken over het uitbrengen van een laatste model met benzinemotor. En we weten allemaal dat het nooit bij eentje blijft. Maar in Wolfsburg blijkbaar wel. Volkswagen-baas Thomas Schäfer zegt dat de dagen van de Golf met verbrandingsmotor geteld zijn.
De huidige Golf krijgt volgend jaar nog wel een ‘grondige facelift’, maar dan is het over met de verbrandingsmotor in de Volkswagen Golf. Je mag ervan uitgaan dat de Golf R en Golf GTI van de achtste generatie ook een update krijgen. Dit zullen dan ook de laatste R en GTI zijn met een verbrandingsmotor.
Na die facelift is de achtste generatie Golf klaar ‘tot het einde van het decennium’, zegt Schäfer tegenover Automobilwoche. Wat er daarna gaat gebeuren, weet Schäfer ook nog niet: ‘Als de wereld zich compleet anders ontwikkelt dan verwacht wordt voor 2026 of 2027, dan zouden we een compleet nieuwe auto kunnen bouwen, maar ik denk niet [dat dat gebeurt]. Tot dusver is dat niet de verwachting.’
Wanneer komt de eerste Volkswagen Golf zonder verbrandingsmotor?
Schäfer verwacht dat de volgende Golf in 2028 geïntroduceerd wordt op het nieuwe SSP-platform. De Golf moet een ‘vlakker dak’ krijgen dan de Volkswagen ID.3. Of de Golf tegen die tijd de ID.3 gaat vervangen, is niet bekend. De elektrische Golf moet er samen met negen andere elektrische modellen voor zorgen dat 50 procent van de nieuwe Volkswagens helemaal elektrisch is in 2030.
In Europa moeten de verkopen dan zelfs al voor 80 procent uit elektrische auto’s bestaan. Naast de Golf, wil Schäfer ook andere ‘iconische’ namen behouden, zoals Golf, Tiguan, maar ook GTI. ‘Het zou gestoord zijn om die dood te laten gaan en weg te laten vallen’, zei Schäfer hier eerder over.
Reacties