
‘Ah, nog eentje dan’, heb je ongetwijfeld afgelopen weekend ergens in een kroeg gehoord. Zo denken ook verschillende automerken over het uitbrengen van een laatste model met benzinemotor. En we weten allemaal dat het nooit bij eentje blijft. Maar in Wolfsburg blijkbaar wel. Volkswagen-baas Thomas Schäfer zegt dat de dagen van de Golf met verbrandingsmotor geteld zijn.
De huidige Golf krijgt volgend jaar nog wel een ‘grondige facelift’, maar dan is het over met de verbrandingsmotor in de Volkswagen Golf. Je mag ervan uitgaan dat de Golf R en Golf GTI van de achtste generatie ook een update krijgen. Dit zullen dan ook de laatste R en GTI zijn met een verbrandingsmotor.
Na die facelift is de achtste generatie Golf klaar ’tot het einde van het decennium’, zegt Schäfer tegenover Automobilwoche. Wat er daarna gaat gebeuren, weet Schäfer ook nog niet: ‘Als de wereld zich compleet anders ontwikkelt dan verwacht wordt voor 2026 of 2027, dan zouden we een compleet nieuwe auto kunnen bouwen, maar ik denk niet [dat dat gebeurt]. Tot dusver is dat niet de verwachting.’
Wanneer komt de eerste Volkswagen Golf zonder verbrandingsmotor?
Schäfer verwacht dat de volgende Golf in 2028 geïntroduceerd wordt op het nieuwe SSP-platform. De Golf moet een ‘vlakker dak’ krijgen dan de Volkswagen ID.3. Of de Golf tegen die tijd de ID.3 gaat vervangen, is niet bekend. De elektrische Golf moet er samen met negen andere elektrische modellen voor zorgen dat 50 procent van de nieuwe Volkswagens helemaal elektrisch is in 2030.
In Europa moeten de verkopen dan zelfs al voor 80 procent uit elektrische auto’s bestaan. Naast de Golf, wil Schäfer ook andere ‘iconische’ namen behouden, zoals Golf, Tiguan, maar ook GTI. ‘Het zou gestoord zijn om die dood te laten gaan en weg te laten vallen’, zei Schäfer hier eerder over.
Meer van TopGear


In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
