
‘Ah, nog eentje dan’, heb je ongetwijfeld afgelopen weekend ergens in een kroeg gehoord. Zo denken ook verschillende automerken over het uitbrengen van een laatste model met benzinemotor. En we weten allemaal dat het nooit bij eentje blijft. Maar in Wolfsburg blijkbaar wel. Volkswagen-baas Thomas Schäfer zegt dat de dagen van de Golf met verbrandingsmotor geteld zijn.
De huidige Golf krijgt volgend jaar nog wel een ‘grondige facelift’, maar dan is het over met de verbrandingsmotor in de Volkswagen Golf. Je mag ervan uitgaan dat de Golf R en Golf GTI van de achtste generatie ook een update krijgen. Dit zullen dan ook de laatste R en GTI zijn met een verbrandingsmotor.
Na die facelift is de achtste generatie Golf klaar ’tot het einde van het decennium’, zegt Schäfer tegenover Automobilwoche. Wat er daarna gaat gebeuren, weet Schäfer ook nog niet: ‘Als de wereld zich compleet anders ontwikkelt dan verwacht wordt voor 2026 of 2027, dan zouden we een compleet nieuwe auto kunnen bouwen, maar ik denk niet [dat dat gebeurt]. Tot dusver is dat niet de verwachting.’
Wanneer komt de eerste Volkswagen Golf zonder verbrandingsmotor?
Schäfer verwacht dat de volgende Golf in 2028 geïntroduceerd wordt op het nieuwe SSP-platform. De Golf moet een ‘vlakker dak’ krijgen dan de Volkswagen ID.3. Of de Golf tegen die tijd de ID.3 gaat vervangen, is niet bekend. De elektrische Golf moet er samen met negen andere elektrische modellen voor zorgen dat 50 procent van de nieuwe Volkswagens helemaal elektrisch is in 2030.
In Europa moeten de verkopen dan zelfs al voor 80 procent uit elektrische auto’s bestaan. Naast de Golf, wil Schäfer ook andere ‘iconische’ namen behouden, zoals Golf, Tiguan, maar ook GTI. ‘Het zou gestoord zijn om die dood te laten gaan en weg te laten vallen’, zei Schäfer hier eerder over.
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Zo’n 7.000 Nederlanders ontvingen onverwachts (maar terecht) een boete uit het buitenland – zo voorkom je dat

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)
