
Het is opvallend hoeveel waarde mensen hechten aan cilinders. In 2008 had een Brabus C-klasse met 730 pk een V12. In 2016 had een Brabus C-klasse met 730 pk een V8 en anno 2024 heeft een Brabus C-klasse met 730 pk een viercilinder. Kennelijk is vermogen niet het enige dat belangrijk is. In tegenstelling tot bij de C-klasse heb je bij de AMG GT keuze of je een vier- of achtcilinder wil. We hebben zo’n gevoel dat iedereen die V8 kiest. En bij deze Brabus GT 750 is dat helemaal het geval.
De Mercedes-AMG GT is vergelijkbaar met de Porsche 911 van AMG: een sportieve coupé met indrukwekkende prestaties, die ook geschikt is voor dagelijks gebruik. Nu is de AMG GT van zichzelf snel, luxe, duur en sportief. Brabus ziet meer dan voldoende ruimte om er een schep bovenop te doen. Normaal gesproken gaat een tuner al snel te ver en is het eindresultaat slechts voor een select groepje fraai te noemen. Toevallig zijn dit jongelui die hun geld verdienen met het spelen van voetbal.
Koolstofvezel uit eigen keuken
In het geval van de Brabus GT 750 is dat veel minder het geval. Natuurlijk, niemand gaat zijn stijlvolle Jaguar of Aston Martin hierop inruilen. Op zich is er ook niet heel erg veel veranderd. Veel plastic onderdelen zijn nu opgetrokken uit koolstofvezel. Het bijzondere is dat Brabus zelf een autoclave (een soort hightech-oven) heeft waarin het zijn eigen carbon maakt. Veel onderdelen van Brabus worden in hun eigen fabriek gemaakt. De afwerking, pasvorm en naden zijn dus (nog) beter voor elkaar dan bij Mercedes.
De carbon zijstukken in de grille zijn wellicht iets te veel van het goede. Het ziet eruit als een paar ongekamde neusharen. Zeker die de splitter en spoiler daarentegen staan uitstekend, evenals de uitlaten. Die zijn rond, in plaats van de meest vreemde vormen die we tegenwoordig zien. Er zit een klep in, zodat je kunt kiezen tussen trouwstoet of rouwstoet. Mocht je de afgebeelde velgen niet mooi vinden (begrijpelijk, dat zijn ze ook niet), er is ook keuze uit andere wielen.
En de motor van de Brabus GT 750 dan?
Uiteraard gaat het bij een auto als deze ook om de prestaties en gelukkig stellen ze bij Brabus niet teleur. De basis is de AMG GT 63, die standaard al 585 pk heeft. Brabus pakt de motor flink aan met het B40S-750-pakket. Dat bestaat uit twee grotere turbo’s én een nieuwe programmering voor de ECU. Daarmee stijgt het vermogen naar 750 pk (185 pk erbij) en het koppel naar 900 Nm (100 Nm erbij).
Lees ook: Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder
Met de upgrades sprint je nu in 2,9 seconden naar de 100 km/u. Anders zou dat een tergend trage 3,2 seconden duren. De topsnelheid was 315 km/u en is dat na de upgrade nog steeds 315 km/u. Wellicht dat het te maken heeft met de banden of koeling. Het is nu overigens niet de snelste GT, dat is de E-Performance. Dat is echter een hybride en deze heeft alleen die V8. Dat zie je ook terug in de prijs, want de Brabus GT 750 kost 317.000 euro en dan moet je er nog gele platen opzetten.
Eén reactie op “Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

Mercedes presenteert de snelst accelererende AMG ooit gemaakt

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Duitsers verbeteren ‘Britse’ Rolls-Royce

Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Smart #1 Brabus krijgt een bodykit en andere extra’s van … Brabus

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Deze bekende auto’s hadden eigenlijk compleet misleidende namen

( 165 pk erbij ) niet 185.