Het is opvallend hoeveel waarde mensen hechten aan cilinders. In 2008 had een Brabus C-klasse met 730 pk een V12. In 2016 had een Brabus C-klasse met 730 pk een V8 en anno 2024 heeft een Brabus C-klasse met 730 pk een viercilinder. Kennelijk is vermogen niet het enige dat belangrijk is. In tegenstelling tot bij de C-klasse heb je bij de AMG GT keuze of je een vier- of achtcilinder wil. We hebben zo’n gevoel dat iedereen die V8 kiest. En bij deze Brabus GT 750 is dat helemaal het geval.

De Mercedes-AMG GT is vergelijkbaar met de Porsche 911 van AMG: een sportieve coupé met indrukwekkende prestaties, die ook geschikt is voor dagelijks gebruik. Nu is de AMG GT van zichzelf snel, luxe, duur en sportief. Brabus ziet meer dan voldoende ruimte om er een schep bovenop te doen. Normaal gesproken gaat een tuner al snel te ver en is het eindresultaat slechts voor een select groepje fraai te noemen. Toevallig zijn dit jongelui die hun geld verdienen met het spelen van voetbal.

Koolstofvezel uit eigen keuken

In het geval van de Brabus GT 750 is dat veel minder het geval. Natuurlijk, niemand gaat zijn stijlvolle Jaguar of Aston Martin hierop inruilen. Op zich is er ook niet heel erg veel veranderd. Veel plastic onderdelen zijn nu opgetrokken uit koolstofvezel. Het bijzondere is dat Brabus zelf een autoclave (een soort hightech-oven) heeft waarin het zijn eigen carbon maakt. Veel onderdelen van Brabus worden in hun eigen fabriek gemaakt. De afwerking, pasvorm en naden zijn dus (nog) beter voor elkaar dan bij Mercedes.

De carbon zijstukken in de grille zijn wellicht iets te veel van het goede. Het ziet eruit als een paar ongekamde neusharen. Zeker die de splitter en spoiler daarentegen staan uitstekend, evenals de uitlaten. Die zijn rond, in plaats van de meest vreemde vormen die we tegenwoordig zien. Er zit een klep in, zodat je kunt kiezen tussen trouwstoet of rouwstoet. Mocht je de afgebeelde velgen niet mooi vinden (begrijpelijk, dat zijn ze ook niet), er is ook keuze uit andere wielen.

En de motor van de Brabus GT 750 dan?

Uiteraard gaat het bij een auto als deze ook om de prestaties en gelukkig stellen ze bij Brabus niet teleur. De basis is de AMG GT 63, die standaard al 585 pk heeft. Brabus pakt de motor flink aan met het B40S-750-pakket. Dat bestaat uit twee grotere turbo’s én een nieuwe programmering voor de ECU. Daarmee stijgt het vermogen naar 750 pk (185 pk erbij) en het koppel naar 900 Nm (100 Nm erbij).

Lees ook: Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Met de upgrades sprint je nu in 2,9 seconden naar de 100 km/u. Anders zou dat een tergend trage 3,2 seconden duren. De topsnelheid was 315 km/u en is dat na de upgrade nog steeds 315 km/u. Wellicht dat het te maken heeft met de banden of koeling. Het is nu overigens niet de snelste GT, dat is de E-Performance. Dat is echter een hybride en deze heeft alleen die V8. Dat zie je ook terug in de prijs, want de Brabus GT 750 kost 317.000 euro en dan moet je er nog gele platen opzetten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)