
Het is opvallend hoeveel waarde mensen hechten aan cilinders. In 2008 had een Brabus C-klasse met 730 pk een V12. In 2016 had een Brabus C-klasse met 730 pk een V8 en anno 2024 heeft een Brabus C-klasse met 730 pk een viercilinder. Kennelijk is vermogen niet het enige dat belangrijk is. In tegenstelling tot bij de C-klasse heb je bij de AMG GT keuze of je een vier- of achtcilinder wil. We hebben zo’n gevoel dat iedereen die V8 kiest. En bij deze Brabus GT 750 is dat helemaal het geval.
De Mercedes-AMG GT is vergelijkbaar met de Porsche 911 van AMG: een sportieve coupé met indrukwekkende prestaties, die ook geschikt is voor dagelijks gebruik. Nu is de AMG GT van zichzelf snel, luxe, duur en sportief. Brabus ziet meer dan voldoende ruimte om er een schep bovenop te doen. Normaal gesproken gaat een tuner al snel te ver en is het eindresultaat slechts voor een select groepje fraai te noemen. Toevallig zijn dit jongelui die hun geld verdienen met het spelen van voetbal.
Koolstofvezel uit eigen keuken
In het geval van de Brabus GT 750 is dat veel minder het geval. Natuurlijk, niemand gaat zijn stijlvolle Jaguar of Aston Martin hierop inruilen. Op zich is er ook niet heel erg veel veranderd. Veel plastic onderdelen zijn nu opgetrokken uit koolstofvezel. Het bijzondere is dat Brabus zelf een autoclave (een soort hightech-oven) heeft waarin het zijn eigen carbon maakt. Veel onderdelen van Brabus worden in hun eigen fabriek gemaakt. De afwerking, pasvorm en naden zijn dus (nog) beter voor elkaar dan bij Mercedes.
De carbon zijstukken in de grille zijn wellicht iets te veel van het goede. Het ziet eruit als een paar ongekamde neusharen. Zeker die de splitter en spoiler daarentegen staan uitstekend, evenals de uitlaten. Die zijn rond, in plaats van de meest vreemde vormen die we tegenwoordig zien. Er zit een klep in, zodat je kunt kiezen tussen trouwstoet of rouwstoet. Mocht je de afgebeelde velgen niet mooi vinden (begrijpelijk, dat zijn ze ook niet), er is ook keuze uit andere wielen.
En de motor van de Brabus GT 750 dan?
Uiteraard gaat het bij een auto als deze ook om de prestaties en gelukkig stellen ze bij Brabus niet teleur. De basis is de AMG GT 63, die standaard al 585 pk heeft. Brabus pakt de motor flink aan met het B40S-750-pakket. Dat bestaat uit twee grotere turbo’s én een nieuwe programmering voor de ECU. Daarmee stijgt het vermogen naar 750 pk (185 pk erbij) en het koppel naar 900 Nm (100 Nm erbij).
Lees ook: Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder
Met de upgrades sprint je nu in 2,9 seconden naar de 100 km/u. Anders zou dat een tergend trage 3,2 seconden duren. De topsnelheid was 315 km/u en is dat na de upgrade nog steeds 315 km/u. Wellicht dat het te maken heeft met de banden of koeling. Het is nu overigens niet de snelste GT, dat is de E-Performance. Dat is echter een hybride en deze heeft alleen die V8. Dat zie je ook terug in de prijs, want de Brabus GT 750 kost 317.000 euro en dan moet je er nog gele platen opzetten.
Eén reactie op “Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

Mercedes presenteert de snelst accelererende AMG ooit gemaakt

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Duitsers verbeteren ‘Britse’ Rolls-Royce

Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Smart #1 Brabus krijgt een bodykit en andere extra’s van … Brabus

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches

( 165 pk erbij ) niet 185.