Misschien zijn wij wel de laatste generatie die weet hoe het is om (legaal) in Nederland harder dan 100 km/u te rijden. Volgens De Telegraaf presenteert het kabinet op Prinsjesdag plannen om de maximumsnelheid op alle snelwegen in Nederland te verlagen naar 100 km/u – dus ook na 19:00 uur. Maar hoe hoog ligt de gemiddeld snelheid in Nederland na 19:00 uur eigenlijk?
Momenteel mag je tussen 06:00 en 19:00 uur in Nederland op de snelwegen nergens harder dan 100 km/u rijden. Deze maximumsnelheid geldt sinds maart 2020. Alle aanpassingen aan de borden en de hectometerpaaltjes kostten Rijkswaterstaat toen 19 miljoen euro. Wat de aanpassingen zouden gaan kosten om de maximumsnelheid in de avond te verlagen, is niet bekend.
Flitsmeister heeft de data
Voor ons weer een mooie reden om de vrienden van Flitsmeister lastig te vallen met een verzoek om recente statistieken. Zij zochten uit hoe hard het verkeer gemiddeld rijdt op de Nederlandse snelwegen na 19:00 uur.
Ze checkten daarvoor de gemiddelde snelheid tussen 6 juni tot 19 juni op vijf stukken snelweg waar je in de avond 130 km/u mag rijden. Hiervoor keken ze naar anonieme data van hun gebruikers. Hier zit een handjevol vrachtwagens tussen, maar dat is slechts een heel klein deel van de 2,5 miljoen Flitsmeister-gebruikers – en bovendien rijden ze doorgaans minder in de avond.
Wat is de gemiddeld snelheid in Nederland na 19:00 uur?
Op de A12 tussen Driebergen en Veenendaal lag de snelheid gemiddeld op 115 km/u. Verderop tussen De Meern en Den Haag was dat 112 km/u. Op het stuk A12 van Arnhem naar de Duitse grens bleek de gemiddelde snelheid slechts 107 km/u te zijn. De A2 tussen Eindhoven en Vught kwam uit op 114 km/u gemiddeld. Op geen enkele dag lag de gemiddelde snelheid hoger dan 120 km/u.
Zoals verwacht rijden we zeker niet allemaal al vrijwillig 100 km/u, maar we rijden in Nederland ook zeker niet allemaal strak 130 km/u in de avond. Sterker nog: het gemiddelde ligt dichter bij 100 km/u dan bij 130 km/u. En als je bedenkt dat de verlaagde maximumsnelheid overdag goed was voor een uitstootreductie van slechts 1 procent, dan kun je je afvragen of we de moeite moeten doen.
Opvallend in de statistieken is dat er zonder uitzondering in de weekenden harder wordt gereden dan doordeweeks. Logisch ook wel, want het is over het algemeen wat rustiger op de weg en je hoeft dan minder te remmen. Bekijk hieronder het overzicht van de door Flitsmeister gemeten gemiddelde snelheden.
Gemiddelde snelheid in Nederland na 19:00 uur
Traject | Snelheid ma-vr | Snelheid za-zo |
A12 De Meern – Den Haag | 111 km/u | 114 km/u |
A12 Gouda – De Meern | 113 km/u | 116 km/u |
A12 Driebergen – Veenendaal | 115 km/u | 116 km/u |
A12 Arnhem – Duitsland | 106 km/u | 111 km/u |
A2 Eindhoven – Vught | 113 km/u | 118 km/u |
06-06-2022 tot 19-06-22 | Cijfers: Flitsmeister
Bompa heeft op 6 juli 2022 geschreven:
HET argument dat wordt gebruikt om niet bij te dragen aan klimaatmaatregelen is dat de gevraagde verandering zo weinig bijdraagt aan de afname van de totale vervuiling. Dit geldt voor alle takken van sport, vliegen, de boer, de scheepvaart, transport, de open haard en meer.
Laten we nu eindelijk de boel is omdraaien; wie geeft je het recht om onnodig je omgeving te vervuilen? Dus, wie geeft je het recht om harder te rijden dan de zuinigste snelheid van je auto?
Voor een individuele bestuurder is het verschil tussen 90 km/uur of 130 km/uur al gauw 30% minder CO2.
Arjan heeft op 6 juli 2022 geschreven:
Natuurlijk haal je gem. de 130 niet! en zeker de gemiddelde automobilist niet. zodra je op snelheid bent flikkert zo’n asociale, zelden met geel kenteken rijdende kutvrachtwagen chauffeur hem weer naar links zonder te kijken of je de enige bent die eraan komt en achter je de weg weer vrij is. na 3 km 90 km (op de teller, gps geeft 85 aan) te hebben gereden mag je heel snel op proberen te trekken om de 130 weer een fractie van sec aan te tikken en daarna met 110 (105) achter een of ander busje aan te sluiten die meent 8 vrachtwagens in te moeten halen.
130 is alleen toegestaan op plekken waar je dat toch niet haalt.
Driek heeft op 6 juli 2022 geschreven:
De meeste auto’s rijden rond de 90 het zuinigste.
Laat gewoon iedereen op drukke tijden en plaatsen 90 rijden, inclusief vrachtwagens, in de spits lukt het vaak toch al niet om sneller te rijden.
Op rustige tijden gewoon lekker overal 130 voor wie dat wil, eventueel wat rustiger rond steden.
Boven een groot deel van Nederland hangen al matrixborden, gebruik die er voor, en hang er dan ook gelijk een camera aan dan levert het geld op en kunnen de verlaagde snelheden bij file ook gehandhaafd worden.