Maximumsnelheid 100 km/u: het gaat gebeuren

Een druppel in een emmer is toch maar mooi een druppel

snelheid A2 Amsterdam snelweg

Slecht nieuws voor mensen die graag een beetje doorrijden. In de kabinetsplannen om de stikstofuitstoot in Nederland terug te dringen, staat dat de maximumsnelheid op al onze snelwegen wordt verlaagd naar 100 km/u. Dat melden bronnen aan de NOS; de plannen worden waarschijnlijk morgenochtend gepresenteerd.

Maximumsnelheid 100 km/u: maar waarom?

Het wegverkeer – dus inclusief vrachtwagens en bussen – draagt maar voor 6,1 procent bij aan de neerdalende stikstofdioxiden in ons land (bron: Adviescollege Stikstofproblematiek). Toch denkt het kabinet de talloze stilliggende bouwprojecten weer op te kunnen starten door ons langzamer te laten rijden. Even een kleine gedachtekronkel: van die 6,1 procent komt slechts een klein deel op conto van personendiesels, en als die in plaats van 130 nu 100 km/u gaan rijden, is het ook niet zo dat ze helemaal niets meer uitstoten. Het netto effect: minimaal, lijkt ons. Maar er moeten wel duizenden verkeersborden worden vervangen (wat stoot dat wel niet uit?).

Ook het veiligheidsargument wordt vaak aangehaald, maar je hoeft je maar even in de trajectcontrole op de A2 te begeven om dit meteen door te kunnen prikken. Bij 100 km/u in moderne auto’s, ontworpen voor veel hogere snelheden, vallen mensen half in slaap of gaan ze andere dingen zitten doen. Het voelt als kruipen op een hardloopbaan. Maar goed, dat zal uiteindelijk weer een argument zijn om autonoom rijden verder aan ons op te dringen.

Overigens zou het volgens dezelfde bronnen zo zijn dat de maximumsnelheid tussen 19:00 uur en 06:00 uur ongewijzigd blijft. Dus op wegen waar je nu 120 of 130 km/u mag, zal dat ’s avonds en ’s nachts niet veranderen. Een kleine troost, maar over het algemeen voelt deze maatregel – zeker nu auto’s steeds schoner worden – als een stap terug.

We zullen dit bericht updaten wanneer de plannen definitief bekend worden gemaakt. Of wanneer we bedacht hebben wat we hier voor grootscheepse Malieveld-actie op kunnen verzinnen.

De invoering van de maximumsnelheid 100 km/u is officieel

Update 13 november 2019: De maatregel is, samen met enkele andere, inmiddels officieel. ‘Het is nodig om te voorkomen dat Nederland op slot gaat en dat banen onnodig verloren gaan’, aldus Mark Rutte. Hij noemt het desondanks ‘een rotmaatregel’. Op de vraag wanneer de maximumsnelheid 100 km/u zal worden, geeft minister Van Nieuwenhuizen aan dit nog niet te kunnen zeggen. Vast staat dat we de gevolgen binnenkort op onze snelwegen zullen zien.

Reacties
  1. Kevin zegt op 15 november 2019 om 23:56:

    Het probleem van de vervuiling is niet op te lossen door de regels aan te gaan scherpen en al helemaal niet als we dat alleen in Nederland gaan doen. We zijn met te veel mensen op de wereld en uiteindelijk is het effect niet zomaar meer omkeerbaar. Als de natuur uit balans word gebracht zorgt die er vanzelf weer voor dat het in balans word gebracht. Nee weet je wat we doen we gaan iedereen het leven moeilijker maken door allemaal regels aan te gaan passen 👌

  2. Dennis zegt op 14 november 2019 om 09:58:

    Nederland is toch allang geen autoland meer. De wegen zijn de hele dag overvol, de kwaliteit van het wegdek is in veel gevallen bedroevend tegenwoordig, benzine is onbetaalbaar door belastingen, evenals auto’s. De meeste auto’s die in Nederland nog verkocht worden kunnen nauwelijks harder dan 100, met 1 liter 3 cilinders etc. Alles wat een grotere motor heeft kost een godsvermogen. Ford Mustang 5.0 in de USA 40K dollar, in Nederland €120.000. Waanzin! Dus ik kijk er niet van op als straks in de steden 30 de limiet is, op B wegen 60 en snelwegen 80.

  3. Ap.Schaafstra zegt op 13 november 2019 om 18:56:

    Wat doen we met de 32% die vanuit het buitenland komt?

  4. Remon zegt op 12 november 2019 om 23:32:

    Die laatste zin. Zat ik ook aan te denken. NL is gek geworden.
    Erg vrij voel ik mij in dit land niet meer.

  5. Chris zegt op 12 november 2019 om 22:58:

    Van die 6.1% zijn waarschijnlijk diesels het meest verantwoordelijk, vooral oudere busjes en vrachtwagens, pak die dus aan door inrijverboden en zwaardere belastingen, dan verdwijnen die vanzelf.

    • Bjorn zegt op 14 november 2019 om 22:12:

      Ja natuurlijk laten we de vrachtwagens extra belasten zodat ze verdwijnen!!
      Man man man, kansloos.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws