Vorig jaar nog investeerde General Motors 40 miljoen dollar om de productiecapaciteit van de V8-motoren te vermogen. In modellen als de Chevrolet Tahoe en de GMC Sierra ligt een 5,3-liter V8 (of groter) zonder turbo’s. Het jaar daarvoor pompten ze nog 22 miljoen dollar in de fabriek. Je zou daarom zeggen dat General Motors voorlopig achtcilinders blijft produceren, maar het einde is nu echt in zicht. Na 2035 stopt de autobouwer met het produceren van benzine- en dieselmotoren. Dat duurt inderdaad nog even, maar toch is het een vreemd idee. Over minder dan vijftien jaar kun je alleen nog maar elektrische modellen kopen bij het Amerikaanse merk.
Het nieuws dat General Motors stopt met de Amerikaanse V8, zal niet bij iedereen lekker vallen, maar bij genoeg mensen wel. Dat blijkt uit de aandelenkoers. De waarde van General Motors steeg na de aankondiging met 7,4 procent op de beurs. Als we meer voertuigen mogen verwachten als de volledig elektrische GMC Hummer, dan snappen we best dat mensen enthousiast zijn. General Motors houdt nog wel een kleine slag om de arm. De wetgeving, infrastructuur en andere factoren moeten aansluiten voordat het concern definitief de stekker uit de benzine- en dieselmotoren trekt.
De uitstoot van motoren
Volgens CEO Mary Barra komt het grootste deel van de uitstoot van GM uit de uitlaten van de auto’s die ze produceren, maar liefst 75 procent. Dat klinkt heel logisch, maar je moet niet vergeten dat fabrieken ook niet draaien op scheetjes van eenhoorns en goede bedoelingen. In 2040 wil General Motors geheel klimaatneutraal opereren.
Naast Hummer moet Cadillac een van de boegbeelden van elektrisch rijden worden. Het grootste deel van het aanbod, en misschien wel het volledige aanbod, moet in 2030 al elektrisch zijn. Met de Cadillac Lyriq deden ze vorig jaar al een voorzetje. Maar voor het zover is, komen ze eerst nog met nieuwe Blackwing-modellen, die niet vies zijn van een slokje benzine.
Reacties