Bij de ontwikkeling van een nieuwe auto willen autofabrikanten graag even spieken bij de concurrentie. Toen Honda aan de NSX bezig was, kochten ze bijvoorbeeld een Porsche 911 GT3 om een richtlijn te hebben. En natuurlijk om even te gluren hoe Porsche dat allemaal gedaan heeft. Beter goed gejat dan slecht bedacht. Wij snappen het wel. Het kopen van concurrerende modellen doen de autofabrikanten lekker anoniem.
Humor: Porsche dist Honda
Tot zover heel normaal. Maar op een gegeven moment moest het Elfje terug naar de dealer voor onderhoud. Toen Porsche keek naar de blackbox van de GT3, vielen de puzzelstukjes op hun plaats en besloten de Duitsers een geintje uit te halen. Onder de motorkap liet Porsche een kattebelletje achter met daarop: ‘Veel succes Honda, van Porsche. We zien jullie aan de andere kant.’ Hogere humor, en dat uit Duitsland. Ofwel: Porsche dist Honda.
Honda testte ook de McLaren 12C, maar daar ging geen lampje branden. ‘Waar reden jullie 330 km/u, op welk circuit?’, vroeg de McLaren-dealer nog aan Honda toen ze langskwamen voor een beurtje.
En zoals Road & Track heel terecht opmerkt: bij Porsche moesten ze wel heel zeker zijn van hun zaak. Stel je voor dat een nietsvermoedende klant ineens zo’n berichtje tegenkomt. Alhoewel, zijn er echt nog Porsche-klanten die zelf aan hun auto sleutelen? Of überhaupt zelf het oliepeil checken? ‘Huh, ligt de motor achterin?’
Reacties