
Statisch gezien is het onmogelijk om dood te gaan in een Volvo XC90. Maar is bliksem al twee keer bij jou in geslagen en gooide jij het mailtje weg van die enige legitieme Nigeriaanse prins ter wereld? Dan is er deze gepantserde Volvo XC90 – de auto voor de ultieme pechvogel waarbij zelfs het statistisch onmogelijke gebeurt.
De gepantserde Volvo XC90 komt in twee versies, waarbij de zwaarste het interessantst is. Op deze versie kopt 10 millimeter dik staal kogels terug en moet tot 50 millimeter dik glas de inzittenden beschermen tegen kwaadwillend lood. De XC90 krijgt de stempel VR8, wat betekent dat ie rondom beschermd is tegen kogels en explosieven.
De gepantserde Volvo XC90 is niet snel
De zwaarste versie weegt een lieve 4.490 kilo. Je zou verwachten dat de sterkste aandrijflijn het zware werk mag verrichten, maar dat valt tegen. De rijdende kluis is slechts een XC90 T6 AWD met een onaangepaste 320 pk en 400 Nm koppel. Met het standaardgewicht van 1.925 kilo gaat deze in 6,5 seconden van 0 naar de 100 km/u. Hoe lang dat sprintje na de bepantsering duurt, laat zich raden.
In de middelste zitplaats achterin zit een nooduitgang die je van binnenuit kunt openen. In de motorruimteworden brandblussers gemonteerd, en om het extra gewicht aan te kunnen, is de ophanging verstevigd. Verdere details zijn vertrouwelijk, zodat zij die liever kogels dan blijdschap verspreiden geen plan van aanpak kunnen formuleren.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Zo gaat het groene Volvo de benzinemotor toch nog even in leven houden

Volvo XC90 facelift lekt voortijdig op het internet, uiteraard met hilarische reden

Volvo gaat ouderwetse techniek opfluffen, alleen elektrisch nog niet succesvol

Kia EV9 vs Volvo XC90 review: Welke forse familie-SUV is de beste?

Volvo Concept Recharge blikt vooruit

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

Dit is de snelste kogelwerende auto ter wereld (met ingebouwde pepperspray als optie)

Waarom deze saaie Toyota de beste gepantserde auto is die je kunt kopen

Dartz bouwt een eigen Lamborghini LM002 pick-up met een Urus-motor

De nieuwe Rezvani Beast Mk2, een gepanserde Corvette C8 met 1000 pk

Is dit de nieuwe (elektrische?) gepantserde BMW voor het arrestatieteam?

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Dit is de snelste kruiwagen ter wereld (en dat idee ontstond uiteraard in de kroeg)

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Moet iedereen één auto moeten kopen die ze eigenlijk helemaal niet interessant vinden?

Wij willen geen Chinese luxemerken, maar in China willen ze die van ons niet

Waarom ‘Full Options’ bij een autoadvertentie eigenlijk altijd een misplaatste opmerking is
