
Statisch gezien is het onmogelijk om dood te gaan in een Volvo XC90. Maar is bliksem al twee keer bij jou in geslagen en gooide jij het mailtje weg van die enige legitieme Nigeriaanse prins ter wereld? Dan is er deze gepantserde Volvo XC90 – de auto voor de ultieme pechvogel waarbij zelfs het statistisch onmogelijke gebeurt.
De gepantserde Volvo XC90 komt in twee versies, waarbij de zwaarste het interessantst is. Op deze versie kopt 10 millimeter dik staal kogels terug en moet tot 50 millimeter dik glas de inzittenden beschermen tegen kwaadwillend lood. De XC90 krijgt de stempel VR8, wat betekent dat ie rondom beschermd is tegen kogels en explosieven.
De gepantserde Volvo XC90 is niet snel
De zwaarste versie weegt een lieve 4.490 kilo. Je zou verwachten dat de sterkste aandrijflijn het zware werk mag verrichten, maar dat valt tegen. De rijdende kluis is slechts een XC90 T6 AWD met een onaangepaste 320 pk en 400 Nm koppel. Met het standaardgewicht van 1.925 kilo gaat deze in 6,5 seconden van 0 naar de 100 km/u. Hoe lang dat sprintje na de bepantsering duurt, laat zich raden.
In de middelste zitplaats achterin zit een nooduitgang die je van binnenuit kunt openen. In de motorruimteworden brandblussers gemonteerd, en om het extra gewicht aan te kunnen, is de ophanging verstevigd. Verdere details zijn vertrouwelijk, zodat zij die liever kogels dan blijdschap verspreiden geen plan van aanpak kunnen formuleren.
Meer van TopGear


Zo gaat het groene Volvo de benzinemotor toch nog even in leven houden

Volvo XC90 facelift lekt voortijdig op het internet, uiteraard met hilarische reden

Volvo gaat ouderwetse techniek opfluffen, alleen elektrisch nog niet succesvol

Kia EV9 vs Volvo XC90 review: Welke forse familie-SUV is de beste?

Volvo Concept Recharge blikt vooruit

Waarom je nu vrachtwagens kunt spotten met ‘haaientandjes’ op de voorruit

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

Dit is de snelste kogelwerende auto ter wereld (met ingebouwde pepperspray als optie)

Waarom deze saaie Toyota de beste gepantserde auto is die je kunt kopen

Dartz bouwt een eigen Lamborghini LM002 pick-up met een Urus-motor

De nieuwe Rezvani Beast Mk2, een gepanserde Corvette C8 met 1000 pk

Is dit de nieuwe (elektrische?) gepantserde BMW voor het arrestatieteam?

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

In Frankrijk zijn ze gek op deze spotgoedkope benzine, maar als jij het tankt heb je mogelijk een groot probleem

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

‘Waarom komt er soms een plens water uit de uitlaat bij een auto en is dit erg?’

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden
