Soms lijkt het wel alsof we elke tien jaar door de materie heen zijn en opnieuw beginnen. Dan staan de hitlijsten ineens vol met Whitney Houston, krijgen we weer Terminator-films en is het weer hip om wijde broekspijpen te dragen. Ook in de autowereld komen supercars terug. Zoals deze negen gereïncarneerde supercars.

B Engineering Edonis (Bugatti EB110)

Toen de Italiaanse wederopstanding van Bugatti -kopje onder ging, bouwden de betrokken technici en designers de B Engineering Edonis. Twee ‘dingetjes’: 1) ze verwijderden de voorste aandrijfas zodat hij slechts achterwielaandrijving had, en 2) de vier kleine turbo’s maakten plaats voor twee grote, waardoor het vermogen steeg tot circa 700 pk.

Bristol Fighter (Dodge Viper)

Bristol bouwde dan wel een eigen onderstel, maar de motor kwam van de Dodge Viper – en dat was dus een 8,0-liter V10 met 530 pk. De transmissie kwam ook uit de VS, maar werd door Bristol gekieteld om wat subtieler te werk te gaan. Evenmin lieten ze de motor met rust, en ontketenden zo nog veel meer paardjes – het S-model had er meer dan 600.

Devon GTX (ook al een Dodge Viper)

Devon Motorworks werd opgericht in Californië in 2006, met het plan om de Viper ACR van een nieuwe carrosserie en meer vermogen te voorzien en zo een zwaargewicht rivaal voor de 911 GT3 RS te scheppen. Dat werkte, tot op zekere hoogte. Maar in 2010 gooide de recessie roet in het project, zodat er uiteindelijk maar twee van deze monsters werden gebouwd.

Wiesmann GT MF5 (BMW M6)

De GT MF5 was een lichtgewicht megacoupé met als aandrijving de heerlijk krankzinnige V10 uit de tweeling M5 en M6. Mocht je een Chinese of Arabische miljardair zijn, dan hebben we een verzoekje. Stop met het kopen van matige voetbalclubs en breng deze maffe Duitse creatie terug. Krijg je geen spijt van.

Tesla Roadster (Lotus Elise)

De Lotus Elise is een geweldige sportauto, dus het is geen wonder dat andere bedrijven dachten: hm, hier kunnen we wel wat mee. Neem bijvoorbeeld Tesla, dat het lichte aluminium onderstel nam en er 800 laptop-accu’s in gooide om de Roadster te scheppen. Wordt binnenkort vervolgd, als we Elon goed begrijpen.

MG SV XPower (De Tomaso & Qvale Mangusta)

Het Italiaanse Qvale werd gekocht door MG Rover, dat zocht naar een nieuw vlaggenschip om in de VS de blits mee te maken, waar de Mangusta (die zijn leven ooit was begonnen als De Tomaso Biguà) al gecertificeerd was voor de openbare weg. Naar verluidt werden er 82 stuks van verkocht, allemaal aan liefhebbers van Brits-Italiaans-Amerikaanse stoofpotjes.

9ff GTR9 (Porsche 911 Turbo)

De Duitse tuner 9ff gaf je 911 een nieuwe carrosserie met minder luchtweerstand, een middenmotor en -tussen de 750 en 1.150 pk – afhankelijk van wat je precies van plan was (en betaalde). Hij werd geklokt op maar liefst 408,7 km/u, waarmee hij voldeed aan de eis dat hij sneller moest zijn dan de machtige Bugatti -Veyron. Al scheelde het niet veel: 1,6 km/u.

Ruf CTR3 (Porsche Boxster en 911 Turbo)

De motor ontwikkelt 788 pk, en de lage voorkant zorgt ervoor dat hij door de lucht snijdt als een warm mes door de boter. Het resultaat van dit alles: een top van 380 km/u. Dat is op zich al aardig fors, zou je zeggen. Toch bleek het voor sommige eigenaren nog niet genoeg te zijn, zodat deze Ruf CTR3 uiteindelijk zijn eigen -spin-off kreeg: de Lykan HyperSport.

Ares Panther (Lamborghini Huracán)

En dan, tot slot, een legendarische supercar die uit de dood is herrezen. Welkom in de vreemde maar toch stijlvolle wereld van de Ares Panther, een hommage aan de De Tomaso Pantera en gebouwd rondom de 610 pk sterke, 5,2-liter grote V10 van de Huracán. Alleen heeft de Panther nog net even iets meer in huis: 660 pk, om precies te zijn. Ares 1, Lamborghini 0.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear