Blij nieuws dit weekend voor wie liever een donderende V8 dan een knetterende viercilinder tussen de drempels van de winkelstraat hoort sprinten. Het gerucht gaat dat de Mercedes-AMG C 63 en E 63 hun V8-motor terug zullen krijgen. Dat melden de collega’s van het Amerikaanse Car and Driver.
De AMG C 63 stapte onlangs over van de bekende 4,0-liter biturbo V8 naar een viercilinder met hybride assistentie. Meer vermogen, minder zielroerend gehamer uit de uitlaten. De AMG E 63, die nog niet eens is gepresenteerd, zal worden uitgerust met een hybride zes-in-lijn. Het schijnt dat boze mensen op internet niet de enigen zijn die daar iets van vinden – ook klanten van AMG zien hun geliefde achtcilinder niet graag vertrekken.
Klaar voor Euro 7
Twee onafhankelijke bronnen laten nu weten dat de 4.0 V8 achter de schermen wordt klaargestoomd voor de Euro 7-uitstooteisen. Hij zou in 2026 terugkeren in de C- en E-klasse, mogelijk voorzien van hybridehulp. Dit zou dan eenzelfde soort E Performance-opzet kunnen worden als we momenteel zien in de AMG S 63 en de AMG GT 63 S, wie weet ook met systeemvermogens die de 800+ pk van die modellen benaderen.
Mocht dit gerucht straks inderdaad op waarheid blijken te berusten, betekent dat dan meteen het einde van de C 63 met viercilinder? Dat lijkt ons sterk – waarschijnlijk zou die dan de functie van ‘tussenmodel’ krijgen, een extra traptrede naar de top, zoals de C 43 dat nu al is. Maar of er dan nog veel interesse in zal zijn…
Reacties