De Mercedes-AMG E 63 is ’s werelds meest strijdlustige supersedan. Of, in het geval van onze testauto, ‘s werelds meest strijdlustige superstation. Alleen nu iets minder strijdlustig dan voorheen. Hij heeft een mid-life facelift gekregen waarvan het volgens het merk de bedoeling is om ‘verbeterd comfort voor alledag’ te bieden. Mooi, want dat is zo ongeveer het enige wat we op zijn voorganger hadden aan te merken.

Die auto kwam vier jaar geleden op de markt en koppelde een 4,0-liter V8 met twee turbo’s aan Het Beste 4WD-systeem ter Wereld. Niet alleen kon hij z’n vermogen erg effectief kwijt op moeilijke wegen en onder suboptimale omstandigheden; als je wilde, kon hij het ook heel erg níét effectief kwijt door z’n voorste aandrijfassen los te koppelen en z’n achterbanden te laten roken in de Drift-modus.

Is de Mercedes-AMG E 63 S krachtiger geworden?

Nee, aan dat alles is niets veranderd, en ook niet aan de motor. Je hebt dus nog steeds de keus uit een 571 pk sterke ‘gewone’ E 63 en een E 63 S met 612 pk, die je die Drift-modus en ander leuks biedt voor een kleine 8.000 euro extra. Z’n voorkant oogt nu ronder en mondt uit in wielkasten die aan weerszijden 27 millimeter zijn gegroeid om de grotere spoorbreedte en bredere banden te omhullen. Dat is overigens meteen de belangrijkste technische wijziging.

Het harde randje is eraf

De besturing heeft nog dezelfde subtiele veerkracht als je instuurt, dezelfde lichte tegendruk, maar de wielen trekken nu een helderder lijn. Er is minder rolneiging, maar toch ook meer souplesse in de vering, wat een knappe prestatie is. De Mercedes-AMG E 63 voelt solide en accuraat aan in de bochten en geeft je zelfs bij brave kruissnelheden voldoening. Over het algemeen werd het harde randje van de pre-faceliftauto eraf geslepen. Het onderstel is nog steeds behoorlijk stevig, maar het waren waarschijnlijk vooral de vibraties en commotie die andere inzittenden onrustig maakten, en die zijn grotendeels verleden tijd. Je krijgt het idee dat er wat volwassenheid in is geslopen.

De V8 voelt ook wat scherper aan. Het vermogen en koppel zijn hetzelfde, maar de karakteristiek en respons zijn verbeterd. Het blijft een fantastische motor met een geweldige baritonstem, een overdaad aan kracht en een gave om elke versnelling te verpulveren die je voor hem uitkiest. Hij reageert snel en is verslavend op een manier die zelfs de vernieuwde M5 niet voor elkaar krijgt.

De binnenkant van de Mercedes-AMG E 63 S

Binnen in de Mercedes-AMG E 63 S vind je een vernieuwd stuur met nog meer stukjes aanraakgevoeligheid. De schermopstelling uit één stuk met twee displays waarop je alle instrumenten en infotainment terugvindt, is eveneens bijgeschaafd. Het klikwiel op de middenconsole is vervangen door een net, groot touchpad. Dat lijkt een aantrekkelijke oplossing, maar probeer het maar eens te gebruiken. Het is een gedoe en een stuk minder logisch te bedienen dan z’n rivalen van BMW en Audi.

Op z’n minst is de zitpositie geweldig en bieden de stoelen met hun harde constructie voldoende steun. Er is meer dan genoeg ruimte en kies je voor de stationwagen, dan heb je enorm veel plek voor je bagage. Maar schrik niet: ook de prijs is enorm. De E 63 begint bij zo’n 174 mille (116 in België), maar eigenlijk moet je de S hebben, en die kost al ruim 182 mille (123 in België). En dan wil je natuurlijk het liefst de Estate: hup, 186.686 euro, of 125.719 euro in België. Dat is niet mals.

Met deze update versterkt de Mercedes-AMG E 63 zijn positie als de allerbeste luxe supersedan en -station. De wijzigingen hebben hem meer comfort gebracht en wisten zijn dynamiek te polijsten. Een Audi RS 6 is verfijnder en staat fantastisch op zijn wielen, de BMW M5 biedt het meest complete rijgedrag, maar de E 63 blijft de meest opwindende van allemaal. Nu met minder klachten van je passagiers.

Specificaties Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Estate (2021)


Motor
3.982 cc
V8 biturbo
612 pk @ 5.750 tpm
850 Nm @ 2.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,5 s
top 290 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,9 l/100 km
271 g/km CO2, G-label
Afmetingen
4.945 x 1.852 x 1.475 mm (l x b x h)
2.939 mm (wielbasis)
1.975 kg
80 l (benzine)
640 / 1.820 l (bagage)
Prijzen
€ 186.686 (NL)
€ 125.719 (B)

Reacties

  • Thomas heeft op 9 maart 2021 geschreven:

    In die klasse is de e63s idd de beste. Beter stuurgevoel dan de m5, veel beter geluid en mooier interieur + de station is de meest praktische van allemaal. De rs6 zit gewoonweg nog een trap onder de m5 en e63.

    Reageer
  • Henk heeft op 7 maart 2021 geschreven:

    Ja voor jullie is de beste stationwagen! Zeker een zakgeld meegekregen ! Beter je werk dien jongetjes van topgear

    • Redactie TopGear heeft op 8 maart 2021 geschreven:

      Oké, dien we!

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)