Bij retro-design gaat het erom de smaak, de geur en de flair te gebruiken van een icoon, vanwege relevante redenen en moderne argumenten. Maar wat betekent modern eigenlijk? De meeste mensen denken dat het duidt op iets dat naar de toekomst wijst, maar in feite betekent het dat je met correcte oplossingen komt voor de tijd waarin je leeft. Dus als mensen positief reageren op iets dat vintage of retro is, dan is het correct, en dan is dat het moderne ding om te doen.

De waarheid is dat ik de Peugeot e-Legend niet beschouw als een retro-design. We wilden het silhouet van de 504 Coupé kunnen herkennen, plus een aantal details transponeren, maar het is geen poging de oude auto opnieuw tot leven te brengen; er is eerst en vooral een futuristische designtaal. In het interieur zijn uiteraard vintage materialen gebruikt, zoals gekleurd fluweel en koper, maar qua vorm, architectuur of de gebruikte lettertypes in het infosysteem wil hij in niets retro zijn – behalve dan misschien in de vorm van de stoelen.

Retro is een sterke trend

Niet te ontkennen valt echter dat retro op dit moment een sterke trend is. Historisch zien we meer retro op momenten van paniek of wanneer er onzekerheid heerst omtrent de toekomst. Denk maar aan een jaar of tien, vijftien geleden, toen we de comeback meemaakten van de Camaro, de Charger en de Challenger. Het was toen crisis (ook in de auto-industrie) en plotseling zagen we een massale opleving van de musclecar, zodat de mensen het gouden tijdperk van de VS opnieuw konden beleven en weer in de Amerikaanse droom zouden gaan geloven.

Dezer dagen is er een economische oorlog gaande in de wereld, en er heerst onzekerheid omtrent energie, het gebruik ervan, en autonoom rijden. Als designers hebben we een uiterst enthousiaste visie op wat de toekomst brengen zal, maar het zijn enge tijden. En dat is waarschijnlijk waarom we de afgelopen twee, drie jaar de retro-trend de kop weer fier zien opsteken.

Enthousiaste toekomst

Er zijn ook veel futuristische conceptcars te zien, met sciencefictionachtige elementen, maar is het niet zo dat sciencefiction altijd een duistere toekomst voorspelt op momenten dat de mensheid voor zijn eigen hachje vecht? Met de e-Legend besloten we dat alles te mijden en een meer enthousiaste toekomst te schetsen. We hebben ervoor gekozen om te zeggen dat autonoom rijden iets positiefs is – het zal de verkeersveiligheid vergroten en geeft mensen meer tijd om andere dingen te doen – maar we moesten die autonomie dan wel de vorm geven van iets optimistisch en levendigs.

Eerlijk gezegd kozen we voor de 504 Coupé omdat die zijn 50ste verjaardag vierde, maar het achterliggende idee was om te laten zien dat de toekomst juist helemaal niet saai zal zijn, en ook niet angstaanjagend. In het Frans noemen we dat contre-pied – je op het verkeerde been zetten, het tegenovergestelde doen van wat van je wordt verwacht. Ik denk dat als elektrische voertuigen en autonomie straks zijn ingeburgerd er veel trends in het automobiele landschap vreedzaam naast elkaar zullen kunnen leven.

Mensen houden van diversiteit, immers. We zullen super-futuristische pods gaan zien, en normaal uitziende auto’s, en we zullen vintage- en retromodellen te zien krijgen, en allemaal zullen ze over de nieuwste technologie beschikken. Vintage en retro zullen altijd een dingetje zijn, omdat mensen hun herinneringen aan het verleden nu eenmaal op de een of andere manier willen conserveren – het is vaak heel prettig om terug te denken aan ‘die goede oude tijd’.

Analoge dingen komen terug

Er is ook een trend om analoge dingen te bewaren en opnieuw tot leven te wekken, en dat is waarom we, zelfs in de 3008, vasthouden aan pianotoets-achtige knoppen, en grote stukken hout monteren naast de touchscreens: we willen een balans tussen digitaal en analoog handhaven. Uiteraard zoekt de e-Legend de extremen op, maar we zien die juxtapositie overal. In onze huizen hebben we steeds meer apparaten die connected zijn, maar we kopen ook nog steeds vintage meubels. Als de wereld te snel in een richting gaat, dan moet je ‘m weer in balans krijgen met een tegenhanger.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear