
Zeldzame pronkobjecten die in een verzameling verdwijnen daargelaten, koop je een auto doorgaans om in te rijden. Al helemaal zoiets gangbaars als een nederige Volkswagen Golf 1.3 – de auto van het prototype Jan Modaal die niet het budget heeft om een auto nieuw te kopen en perfect weg te zetten. Daarom is een gloednieuwe Volkswagen Golf 2 als dit unieker dan een Ferrari 250 met weinig kilometers.
Een Nederlandse dealer in Enkhuizen kocht de Golf van een Belgische Mercedes-verzamelaar die de auto – hoewel het geen Mercedes was – onmogelijk kon laten staan. De kilometerstand is aantoonbaar met het Belgische Car-Pass. De verkoper kon ons op dit moment niet de reden geven waarom de Golf 2 nooit de straat op mocht om kilometers te verzamelen. Mocht hij dit verhaal nog boven water krijgen, horen jullie het ook!
Welke opties heeft de Volkswagen Golf 2?
De Golf 2 is zo heerlijk kaal en spartaans als je wilt bij een auto uit 1991. De oorspronkelijke koper trok enkel zijn beurs voor een toerenteller (ja, toen nog een optie), een schuifdakje en het Pasadena-pakket, waardoor je onder meer de luxe stalen velgen kreeg. Een pakketje dat ooit 4.543 gulden kostte in Nederland, maar in de aanbieding werd gedaan voor 995 gulden. Tel uit je winst.
De 1,3-liter perst 54 pk uit zijn vier cilinders. Het is genoeg om de 820 kilo in een angstaanjagende 16,5 seconden naar de 100 km/u te jagen. Je zit dan op tweederde van zijn kunnen – 151 km/u is de topsnelheid. Oh, en je had verwacht dat een auto zonder radio wél een automaat had? Nee, schakelen in de geavanceerde vijfbak én zingen doe je zelf.
Wat kost de gloednieuwe Volkswagen Golf 2?
‘Eigenlijk kun je hier geen prijskaartje aan hangen, maar we hebben het toch gedaan,’ zegt de dealer. Voor 14.950 euro ben jij de eigenaar van deze Golf 2 Pasadena. Regel wel een trailer. Of durf jij de maagdelijke kilometerstand te laten groeien?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Deze Volkswagen Golf 2 G60 Limited moet 93.000 euro opleveren

Volkswagen Golf 5 GTI neemt het op tegen Golf 2 met V6-motor

Volkswagen Golf CityStromer is de eerste e-Golf

De snelste Volkswagen Golf ter wereld

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro
