Zeldzame pronkobjecten die in een verzameling verdwijnen daargelaten, koop je een auto doorgaans om in te rijden. Al helemaal zoiets gangbaars als een nederige Volkswagen Golf 1.3 – de auto van het prototype Jan Modaal die niet het budget heeft om een auto nieuw te kopen en perfect weg te zetten. Daarom is een gloednieuwe Volkswagen Golf 2 als dit unieker dan een Ferrari 250 met weinig kilometers.

Een Nederlandse dealer in Enkhuizen kocht de Golf van een Belgische Mercedes-verzamelaar die de auto – hoewel het geen Mercedes was – onmogelijk kon laten staan. De kilometerstand is aantoonbaar met het Belgische Car-Pass. De verkoper kon ons op dit moment niet de reden geven waarom de Golf 2 nooit de straat op mocht om kilometers te verzamelen. Mocht hij dit verhaal nog boven water krijgen, horen jullie het ook!

Welke opties heeft de Volkswagen Golf 2?

De Golf 2 is zo heerlijk kaal en spartaans als je wilt bij een auto uit 1991. De oorspronkelijke koper trok enkel zijn beurs voor een toerenteller (ja, toen nog een optie), een schuifdakje en het Pasadena-pakket, waardoor je onder meer de luxe stalen velgen kreeg. Een pakketje dat ooit 4.543 gulden kostte in Nederland, maar in de aanbieding werd gedaan voor 995 gulden. Tel uit je winst.

De 1,3-liter perst 54 pk uit zijn vier cilinders. Het is genoeg om de 820 kilo in een angstaanjagende 16,5 seconden naar de 100 km/u te jagen. Je zit dan op tweederde van zijn kunnen – 151 km/u is de topsnelheid. Oh, en je had verwacht dat een auto zonder radio wél een automaat had? Nee, schakelen in de geavanceerde vijfbak én zingen doe je zelf.

Wat kost de gloednieuwe Volkswagen Golf 2?

‘Eigenlijk kun je hier geen prijskaartje aan hangen, maar we hebben het toch gedaan,’ zegt de dealer. Voor 14.950 euro ben jij de eigenaar van deze Golf 2 Pasadena. Regel wel een trailer. Of durf jij de maagdelijke kilometerstand te laten groeien?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)