
In februari van vorig jaar was de GMA T.33 al uitverkocht. Dikke pech dus als je er een wilde, maar gelukkig volgde er goed nieuws: Gordon Murray Automotive zou ook een open versie van de sportauto gaan bouwen. Het resultaat zie je hier: de GMA T.33 Spider. En ja, ook de cabrio-uitvoering krijgt de veelbesproken Cosworth V12-motor.
We hebben het over een 3,9-liter twaalfcilinder die 615 pk en 451 Nm produceert. Inderdaad, 50 pk minder dan in de GMA T.50, maar nog steeds genoeg om je snor in de rijwind te laten dansen. Het dak van de Spider bestaat uit twee delen die je eruit kunt nemen. Zo is de V12 dus nog beter hoorbaar. Is het je allemaal nog niet luid genoeg, dan kun je de achterruit nog elektrisch naar beneden laten zakken.
Het gewicht van de GMA T.33 Spider
Je zou zeggen dat de Spider, door allerlei verstevigingen om het gebrek aan een dak te compenseren, een stuk zwaarder is dan de gewone versie. Dat mag bij andere auto’s dan het geval zijn, maar niet bij Gordon Murray. Als je hem een beetje kent, weet je dat hij een rothekel heeft aan extra gewicht. Daarom is de Spider maar 18 kilo zwaarder dan een gewone GMA T.33. Het totaalgewicht komt daarmee op 1.108 kilo.
De bloesjes van Murray
In de cabine veranderen ook een aantal zaken. Zo kun je kiezen uit een kleurenpalet dat geïnspireerd is op de voorliefde van Murray voor tropische bloesjes. We verzinnen dit niet. Verder zijn er twee stoelen, in plaats van drie bij de T.50. Wat de T.33 Spider wel gemeen heeft met zijn grote broer, is dat hij er alleen met een handbak komt. Dat komt doordat er maar vier klanten waren die een automaat met flippers wilden. Dat is nog eens een duidelijke boodschap.
Net als van de GMA T.33 bouwt het bedrijf ook van de Spider 100 stuks. Hoeveel de cabrio gaat kosten, is nog niet bekend. In Nederland betaalde je voor de GMA T.33 een prijs van 1,65 miljoen euro. Bedragen die wij niet elke dag op zak hebben, maar vergeleken de T.50 een koopje. Die kost namelijk 2.65 miljoen euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De GMA T.33 is nu al helemaal uitverkocht

Walkaround GMA T.33: Gordon Murray geeft uitleg

De nieuwe GMA T.33 heeft weer ’de beste V12 ooit’, maar geen ventilator

Wat doet die enorme ventilator achter op de GMA T.50 eigenlijk?

Alle technische geheimen van de GMA T.50

GMA T.50 review: De beste rijdersauto ter wereld

Waarom de GMA T.50 onze Hypercar van het Jaar 2023 is

Als eerste rijden in de GMA T.50: Hoe rijdt de spirituele opvolger van de McLaren F1?

Meerijden op de twee bijrijdersstoelen van de GMA T.50

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
